آذربایجان

دور زدن آذربایجان جنوبی در پروژه کریدور ایران به روسیه

ایران در حالی به سرعت مشغول تکمیل کریدور ایران - آزربایجان شمالی - روسیه است که آزربایجان جنوبی و تبریز را دور زده و قصد دارد از طریق رشت این کریدور را به تهران و جنوب ایران متصل کند.

این طرح تورک ستیزانه ایران در حالی اجرایی می شود که چندین دهه است مسیر قطار تبریز به جلفا – نخجوان – باکو به عنوان مسیر ریلی و ارتباطی با آزربایجان شمالی و مسیرهای جاده ای جلفا و بیله سوار اردبیل از قدیم الایام راه ارتباطی آزربایجان جنوبی با آزربایجان شمالی بوده است.

در راستای همین سیاست های تورک ستیزانه، تکمیل آزادراه تبریز – اهر – باکو سالهاست با سنگ اندازی مسئولان ایران با کُندی پیش می رود.

این در حالیست که در چند سال اخیر تمرکز دولت ایران بر ایجاد ارتباط با کشور آزربایجان از طریق رشت به بندر آستارا و سپس با باکو است و در این راستا هم کریدور راه زمینی با گردنه حیران و خود آستارا است.

همچنین دولت ایران با هدف تکمیل راه‌آهن رشت – آستارا تا پایان سال ۱۴۰۱، این پروژه را سرعت بخشیده تا هر چه سریعتر مراودات و تجارت با آزربایجان شمالی و روسیه را با حذف آزربایجان جنوبی تحقق بخشند.

این طرح خائنانه مسئولان ایران که زیان های سیاسی اقتصادی زیادی را بر آزربایجان جنوبی تحمیل خواهد کرد، با سکوت مسئولان  و نمایندگان خائن استان های آزربایجان جنوبی در حال اجرایی شدن است. امامان جمعه شهرهای آزربایجان جنوبی نیز که به هر بهانه ای تلاش دارند بین شهرهای آزربایجان اختلاف ایجاد کنند، در برابر این طرح خائنانه دولت ایران سکوت کرده اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا