ایرانجهان

فایننشال تایمز: اتحادیه اروپا در حال بررسی گزینه‌ها برای تروریستی اعلام کردن سپاه است

به گزارش نشریه «فایننشال تایمز»، اتحادیه اروپا در حال بررسی گزینه‌های قانونی برای قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی است.

در این گزارش آمده وزیران خارجه آلمان و فرانسه از این اقدام حمایت کرده‌اند و سرویس حقوقی اتحادیه اروپا ظرف سه هفته آینده پیش‌نویسی درباره قانونی بودن این اقدام به اعضا ارائه خواهد کرد

بر اساس این گزارش، چنین اقدامی یک تغییر سیاست جدی محسوب می‌شود که به هرگونه امیدی برای احیای توافق بین‌المللی برجام، که هدف آن جلوگیری از توسعه ظرفیت تهران برای تولید سلاح هسته‌ای است، پایان خواهد داد.

قرار دادن سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی تلاشی است در واکنش به عرضه پهپاد از سوی جمهوری اسلامی به روسیه برای به‌کار‌گیری در تجاوز نظامی علیه اوکراین و همین‌طور سرکوب خشونت‌آمیز معترضان در خیزش انقلابی مردم.

چهار مقام آگاه به «فایننشال‌تایمز» گفتند پاریس و برلین در نشست وزرای‌خارجه هفته گذشته حمایت خود را از این اقدام ابراز کرده‌اند وجوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نیز در مصاحبه ای گفت: «بله، برخی از کشورهای عضو از این پیشنهاد حمایت می کنند. بسیاری موافق خواهند بود.»

از سوی دیگر، بریتانیا در حال حاضر بررسی‌های خود را درباره اطلاق عنوان «تروریست» به سپاه انجام می‌دهد و دولت ترامپ نیز قبلا این ارگان را در فهرست سازمان‌های تروریستی شناخته شده قرار داده است.

اما بورل درباره تبعات چنین اقدامی هشدار داد و گفت: «برجام نمرده است، اما کاملا متوقف شده» و افزود اگر دیگر کشورها هم مانند آمریکا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در این فهرست قرار دهند، تلاش‌ها برای احیای برجام به بن‌بست خواهد رسید و «قطعا همه چیز دشوارتر خواهد شد».

کشورهای اروپایی به طور فزاینده‌ای از ادامه رفتار خشونت‌آمیز جمهوری اسلامی با معترضان در ایران، از جمله اعدام‌ها، که در خیزش انقلابی در پی قتل مهسا امینی شدت یافته، نگرانند و از انتقال پهپاد به روسیه برای به‌کارگیری در حمله نظامی به اوکراین ناخشنود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا