ایران

دو بمب‌گذاری در مراسم چهارمین سالگرد قاسم سلیمانی در کرمان؛ 103 کشته و 211 زخمی

رسانه‌های حکومتی در ایران روز چهارشنبه ۱۳ دی‌ از وقوع دست‌کم دو انفجار در مراسم سالگرد تروریست قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران، در کرمان خبر دادند که بر اثر این انفجارها تا کنون ۱۰۳ نفر کشته و ۲۱۱ نفر زخمی شده‌اند که حال برخی از آن‌ها وخیم است.

اما بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت جمهوری اسلامی، شامگاه چهارشنبه آمار یاد شده را نادرست دانست و گفت که «تعداد دقیق شهدای حادثۀ امروز تا این لحظه ۹۵ نفر است».

او افزود: «علت بیشتر اعلام‌شدنِ آمار این بود که نام برخی به اشتباه دو بار ثبت شده بود».

وزیر بهداشت ایران ضمنا گفت که حال ۲۷ نفر از مجروحان انفجارهای روز چهارشنبه وخیم است.

این اظهارات، واکنش سخنگوی اورژانس کشور را در پی داشت و او گفته که «آمار کشته ها و مجروحان تغییر نکرده و همان ۱۰۳ کشته و ۲۱۱ مصدوم است.»

بابک یکتاپرست افزوده که «رسیدگی به مصدومان حادثه به خوبی در بیمارستان‌های کرمان مدیریت شده و شرایط جسمانی آنان تحت کنترل است و احتمال انتقال مجروحان حادثه به سایر استان‌ها از جمله تهران کم است.»

معاون استانداری کرمان ساعاتی پس از این دو انفجار گفت که «این حادثه یک حمله تروریستی» بوده است.

هنوز هیچ فرد یا گروهی مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته است.

در همین زمینه خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران، به نقل از «برخی از منابع مستقر در کرمان که در صحنه انفجار امروز حضور دارند» نوشت: «در ورودی قبرستان کرمان، دو کیف بمبگذاری شده وجود داشت که عامل یا عاملین این حادثه ظاهراً با ریموت بمب‌ها را منفجر کرده‌اند

خبرگزاری فارس عصر چهارشنبه ابتدا از شنیده شدن صدای «یک انفجار مهیب» در یکی از محورهای منتهی به قبرستان کرمان خبر داد و سپس خبرگزاری مهر از شنیده شدن «صدای انفجار دوم» خبر داد.

خبرگزاری ایرنا هم نوشته که انفجار اول در ۷۰۰ متری محل دفن قاسم سلیمانی و انفجار دوم در یک کیلومتری محل دفن او رخ داده است.

به نوشته این خبرگزاری، حاضران با شنیدن صدای مهیب انفجار با سرعت در حال ترک خیابان‌های منتهی به قبرستان کرمان هستند. آمبولانس‌ها نیز در حال حرکت به سمت محل انفجار هستند.

روابط عمومی اورژانس کشور در گفت‌وگو با تسنیم محل انفجار اول را در زیرگذر گنبد جبلیه و انفجار دوم را در درگاه قلی‌بیگ اعلام کرده و گفته است: «مصدومان عمدتاً به دلیل ازدحام جمعیت و فرار مردم از صدای مهیب، دچار مصدومیت شده‌اند.»

به گفته رضا فلاح، مدیرعامل جمعیت هلال احمر کرمان، «این حادثه علی‌رغم همه تدابیر امنیتی و ایمنی رخ داده» و اکنون همه حاضران از محل تخلیه شده‌اند.

برنامه چهارمین سالگرد کشته شدن تروریست قاسم سلیمانی در این محل در حال انجام بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا