جهان

اوکراین می‌گوید قطعات چینی متعددی در تسلیحات روسی پیدا کرده است

یکی از مشاوران ارشد دفتر ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، به خبرگزاری رویترز گفت، نیروهای اوکراینی قطعات بیشتری در جنگ‌افزارهای روسی پیدا کرده‌اند که ساخته چین هستند.

ولادیسلاو ولاسیوک که به رئیس دفتر رئیس جمهوری اوکراین درباره تحریم‌ها مشاوره می‌دهد، گفت: «در سلاح‌هایی که از جبهه جنگ به دست آمده است، همچنان به دنبال قطعات الکترونیکی مختلف هستیم.»

وی افزود: «وضعیت حال حاضر چنین است که قطعات ساخته کشورهای غربی دیگر کمتر در این سلاح‌ها پیدا می‌شود، بلکه بیشتر این قطعات ساخته چین هستند که حدس آن هم البته دشوار نیست.»

چین از زمان تهاجم نظامی روسیه به اوکراین همواره اتهام ارسال تجهیزات نظامی به مسکو را رد کرده است. این تهاجم باعث شده تا دولت‌های غربی تحریم‌های گسترده‌ای را اعمال کنند، از جمله در رابطه با ارسال فن‌آوری‌های نظامی و دومنظوره که می‌توانند در وسایل معمولی یا تسلیحات نظامی به کار برده شوند.

اطلاعاتی که کارشناسان اوکراینی از جبهه به دست آورده و آنها را در اختیار خبرگزاری رویترز گذاشته‌اند نشان می‌دهد که در سیستم هدایت پهپادهای هوایی اورلان قطعات ساخته چین به کار رفته است.

کارشناسان همچنین در تانک‌های روسی نیز قطعات چینی پیدا کرده‌اند که نشان می‌دهد این قطعات جایگزین ساخت فرانسه شده‌اند.

رویترز متذکر شده که نمی‌تواند به‌طور مستقل این اطلاعات را تأیید کند، از جمله اینکه آیا این قطعات با هدف مصارف نظامی به روسیه ارسال شده‌اند و هم این که آیا چین به طور مستقیم قطعات را برای روسیه فرستاده یا واسطه‌هایی این میان نقش داشته‌اند.

ولاسیوك گفت: «ما در حال پیدا کردن قطعات مختلف ساخت چین هستیم.»

سخنگوی وزارت خارجه چین در پاسخ به سئوال رویترز که آیا شرکت‌های چینی قطعات جنگ‌افزارهای روسیه را تامین کرده‌اند، گفت: «چین در طول تاریخ بر اساس برابری و تامین منافع متقابل، همکاری‌های عادی تجاری با همه کشورها داشته است، از جمله با روسیه.»

وی سپس تاکید کرد که «چین در مورد صادرات قطعات تسلیحات نظامی، همواره رویکردی محتاطانه و مسئولانه داشته است.»

با این حال ولاسیوک می‌گوید که اوکراین توانسته است برخی از تولیدکنندگان یا تامین‌کنندگان این قطعات را شناسایی کرده و اطلاعات آنها را با متحدان غربی خود به اشتراک بگذارد.

او از «گروه صنایع شمالی چین» (نورینکو) که سازنده تسلیحات نظامی است و همچنین شرکت واردات و صادرات شین شینگ گوانگژو نام برد، اما مشخص نکرد که این شرکت‌ها چه قطعاتی برای روسیه فرستاده‌اند.

این در حالی است که اتحادیه اروپا از چین خواسته است تا روسیه را به عقب‌نشینی وادارد. جوزپ بورل، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز جمعه ۲۵ فروردین گفت این نهاد به نقش تعیین‌کننده چین در مسائل جهانی واقف است اما اگر چین سبب عقب‌نشینی روسیه از اوکراین نشود، برای اروپا اعتماد به این کشور «بسیار دشوار خواهد بود».

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا