جهان

گاردین: «ناامیدی» ریشه ناآرامی‌های اخیر فرانسه است

مردم فرانسه به «گاردین» گفته‌اند که نژادپرستی بدتر از قبل شده است و اکنون در «مرکز سیاست» این کشور قرار دارد

روزنامه بریتانیایی «گاردین» در گزارش مفصلی که طی آن با مردم و مقامات فرانسوی مصاحبه کرده است، نتیجه گرفته که «ناامیدی» اقلیت‌های اتنیکی و نژادی از وضعیت موجود زندگی خود عامل اصلی ناآرامی‌های اخیر فرانسه است.

این ناآرامی‌ها پس از تیراندازی مرگبار پلیس به نائل، پسر 17 ساله الجزایری-مراکشی‌تبار، پس از عبور از چراغ قرمز در حومه پاریس آغاز شد، و طی آن تاکنون بیش از 2000 خودرو سوخته‌اند، بیش از 700 کسب و کار آسیب دیده‌اند، و بیش از 3000 نفر با میانگین سنی 17 سال در سراسر کشور دستگیر شده‌اند.

به گزارش گاردین، بسیاری بر این باورند که نوجوانان سیاه‌پوست یا آفریقایی‌تبار احساس می‌کنند که از خدمات دولتی محروم هستند، برای یافتن شغل یا ادامه تحصیل تحت تبعیض قرار دارند، و در جریان احراز هویت توسط پلیس مورد تبعیض نژادی قرار می‌گیرند، که همگی دست به دست هم داده تا آنها را خشمگین کند.

مردم فرانسه به این روزنامه گفته‌اند که نژادپرستی بدتر از قبل شده است و اکنون در «مرکز سیاست» این کشور قرار دارد. به گفته آنها، این پدیده زمانی به جریانات راست افراطی محدود می‌شد، اما امروزه به راست سنتی گسترش پیدا کرده و حتی دامن‌گیر دولت فرانسه شده است. هم‌زمان همه‌گیری کرونا منجر به تورم و افزایش هزینه‌های زندگی شده است، که بیش از همه طبقات فقیر که معمولا از اقلیت‌ها هستند را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

هنگامی که امانوئل مکرون برای اولین بار در سال 2017 به ریاست‌جمهوری فرانسه رسید، وعده داد به نابرابری مداوم که به گفته او مردم را «اسیر» خود کرده بود، پایان دهد. اما از آن زمان رابطه پلیس با جوانان بدتر شده است.

در عین حال، به گفته گاردین، نابرابری‌های شدید در سیستم آموزشی فرانسه احساس تبعیض را میان نوجوانان تقویت می‌کند. فرانسه یکی از نابرابرترین سیستم‌های تحصیلی در سراسر جهان در میان کشورهای توسعه‌یافته را دارد.

بدین ترتیب، کودکی که در یک محله محروم فرانسه متولد شده و به مدرسه می‌رود، نسبت به کودکان فقیر سایر کشورهای توسعه‌یافته شانس کمتری برای گذار از پیشینه اجتماعی-اقتصادی خود و دست یافتن به یک زندگی بهتر را دارد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا