ایرانجهان

واشنگتن پست: آمریکا و قطر برای جلوگیری از دسترسی ایران به ۶ میلیارد دلار آزاد‌شده توافق کردند

روزنامه واشنگتن پست می‌گوید آمریکا و قطر توافق کردند که با توجه به کشتار اخیر حماس در اسرائيل، از دسترسی جمهوری اسلامی به ۶ میلیارد دلار پول ایران که بعد از توافق تبادل زندانی وارد حساب‌هایی در قطر شد جلوگیری کنند.

حکومت ایران حامی اصلی حماس و جهاد اسلامی است که در آمریکا و بسیاری از کشورهای دیگر گروهی تروریستی شناحته می‌شود.

واشنگتن پست در گزارشی به نقل از دو نفر که نخواستند نامشان فاش نشود، نوشت که والی آدیمو، معاون وزیر خزانه داری آمریکا، روز پنجشنبه به دموکرات‌های مجلس نمایندگان گفت، مقامات آمریکایی و دولت قطر توافق کردند که پس از حمله حماس به اسرائیل، از دسترسی ایران به حساب ۶ میلیارد دلار مربوط به کمک‌های بشردوستانه جلوگیری کنند.

حماس و جهاد اسلامی روز شنبه در حمله‌ای غافگیر کننده وارد جنوب اسرائيل شدند و حدود ۱۲۰۰ نفر از جمله زنان و کودکان را به طرز فجیعی کشتند. اجساد شماری از کشته‌شدگان سوخته است. شمار بسیاری از قربانیان در یک فستیوال موسیقی صلح شرکت کرده بودند. علاوه بر اسرائیلی‌ها شهروندان کشورهای دیگر نظیر آمریکا در حمله این گروه‌ها که هر دو مورد حمایت مالی و تسلیحاتی ایران هستند کشته شدند. بسیاری نیز گروگان گرفته شده و به غزه منتقل شده‌اند.

آمریکا و  ایران اخیرا در پی یک توافق مربوط به تبادل زندانیان، برای انتقال ۶ میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده ایران از کره جنوبی به قطر توافق کردند. این پول به قطر منتقل شد تا زیر نظر آمریکا، خرج امور بشردوستانه شود.

مقامات آمریکایی از جمله آنتونی بلینکن، وزیر امورخارجه آمریکا، پیشتر گفته‌اند که یک دلار از این پول هنوز خرج نشده است.

آمریکا در توصیف شهروندان زندانی خود در ایران گفت جمهوری اسلامی شهروندان آمریکایی را گروگان گرفته است و از آنها بهره برداری سیاسی می‌کند. بسیاری در آمریکا انتقال پول به قطر را باج‌دهی و تشویق به «گروگان‌گیری بیشتر» توصیف کردند. شماری از قانون‌گذاران آمریکایی پس از حمله حماس به اسرائيل خواستار مسدود شدن دوباره این پول شدند.

منتقدان همچنین می‌گویند انتقال ۶ میلیارد دلار پول به حساب بشردوستانه باعث آن می‌شود که ایران بتواند همین حدود پول را از منابع دیگر هزینه تروریسم کند.

دولت آمریکا از آن توافق برای آزادی شهروندانش دفاع کرده است.

خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه در گزارشی به نقل از منابع حماس نوشت که ایران بطور کلی می‌دانست که این گروه برای یک عملیات آماده می‌شود اما تاکید کرد که از جزئیات یا زمان انجام حمله خبر نداشت.

در ایران نیز علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، گفت حکومتش در حمله حماس دست نداشته است اما از کشتار وسیع غیرنظامیان در اسرائيل ابراز رضایت کرد. در آمریکا، جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا حماس را گروهی توصیف کرد که به گفته او «تشنه به خون» است. او به ایران هشدار داد که وارد درگیری اسرائيل با حماس نشود.

صدای آمریکا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا