خاورمیانهسیاست

چاووش‌اوغلو: نشست صلح افغانستان در استانبول به تعویق افتاد

وزیر خارجه ترکیه روز چهارشنبه ۱ اردیبهشت اعلام کرد که کنفرانس صلح افغانستان که قرار بود ۲۴ آوریل (۴ اردیبهشت) در استانبول آغاز شود به بعد از ماه رمضان موکول شد.

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در گفتگو با شبکه تلویزیونی خبر تورک در رابطه با نشست صلح افغانستان در استانبول گفت: «تلاش‌ها بر این بود که نشست پیش از اول ماه می برگزار شود. دلیل آن نیز این بود که آمریکا قرار بود براساس توافق با طالبان در این تاریخ کاملا خارج شده باشد. همه معتقد بودند که در کنفرانس ترکیه توافق حاصل خواهد شد، اما این روند آسان نبود.»

وزیر خارجه ترکیه خاطرنشان کرد: «پس از تصمیم آمریکا برای خروج از افغانستان لازم نیست، عجله کنیم. تعویق در برگزاری کنفرانس از نظر تشکیل هیئت‌ها و مراحل تدارک مفید خواهد بود. با قطر، آمریکا و سازمان ملل رایزنی کردیم، برگزاری کنفرانس به بعد از ماه رمضان و عید فطر موکول شد.»

وی در ادامه گفت: «کنفرانس افغانستان را رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه افتتاح و علاوه بر ۲۱ کشور ۳ سازمان بین‌المللی و همچنین دو طرف از افغانستان شرکت خواهند کرد.»

چاووش‌اوغلو متذکر شد: «برگزاری این کنفرانس بدون حضور طالبان معنایی ندارد. از آنجایی که هنوز هیئت‌ها تشکیل نشده و شفافیت در خصوص مشارکت در کنفرانس وجود ندارد تصمیم گرفتیم زمان برگزاری آن را به تعویق بیاندازیم.»

گفتنی است پیش از این وزارت امور خارجه ترکیه اعلام کرده بود که کنفرانس ده روزه صلح افغانستان در استانبول با شرکت‌ مقام‌های بلندپایه دولت افغانستان و طالبان از روز ۲۴ آوریل برگزار خواهد شد.

همچنین بخوانید: آیا نیروهای ترکیه جایگزین نظامیان غربی در افغانستان خواهند شد؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا