ایران

تاکید مقامات آمریکا و جهان بر حمایت از مطالبات آزادی‌خواهانه مردم ایران

با ادامه خیزش انقلابی مردم ایران، مقام‌های کشورهای مختلف جهان بر حمایت از معترضان ایران و پاسخگو کردن جمهوری اسلامی تاکید کردند. وزارت خارجه آمریکا به ایران اینترنشنال گفت در حال حاضر تمرکز واشینگتن بر حمایت از خواست مردم ایران برای آزادی معطوف است.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در نشست خبری خود گفت: «اعتراضات ایران خودجوش بوده و از مرزهای قومی و جغرافیایی فراتر رفته و به نوعی رهبر ندارد. همین باعث شده معترضان بتوانند تلاش خود را به گونه‌ای پیش ببرند که در اعتراضات قبلی ممکن نبود.»

او در پاسخ به پرسشی درباره پیام اتحادآمیز اخیر چهره‌های سرشناس مخالف جمهوری گفت: «این با مردم ایران است که تصمیم بگیرند اقدامات خود را سازماندهی کنند. وظیفه آمریکا هم این است که از آزادی بیان و تجمع و از همه آزادی‌های مردم ایران حمایت کند.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد تمرکز آمریکا دیگر بر احیای برجام نیست و به ویژه از ماه سپتامبر بر حمایت از آزادی‌های اساسی مردم ایران و همکاری‌های فزاینده جمهوری اسلامی و روسیه در جنگ اوکراین معطوف شده است.

ند پرایس با اشاره به اقدامات دولت آمریکا علیه جمهوری اسلامی به دلیل سرکوب اعتراضات مردم ایران و همکاری تسلیحاتی تهران و مسکو، بر ادامه و تشدید این اقدامات تاکید کرد.

سابرینا سبایهی، نماینده پارلمان فرانسه، نیز گفت: «نباید دست روی دست بگذاریم تا خبر خودکشی یک نفر دیگر مانند محمد مرادی را، که برای جلب توجه جهان به اعتراضات ایران خود را در لیون غرق کرد، بشنویم. مساله حقوق بشر در ایران باید نگرانی اصلی جامعه جهانی باشد.»

ویدیوهای رسیده نشان می دهد ایرانیان ساکن پاریس به یاد محمد مرادی، دانشجوی ایرانی ساکن لیون فرانسه که به گفته خودش برای جلب توجه جهانی به خیزش انقلابی مردم دست به خودکشی زد، تجمع کردند.

یه وان ری، نماینده پارلمان آلمان، نیز با ابراز تاسف از حکم اعدام محمد حسینی، معترض زندانی، نوشت: «او که والدینش را از دست داده، هر پنج‌شنبه به مزار آنها می‌رفت. او به کودکان بی‌بضاعت به صورت رایگان هنرهای رزمی آموزش می‌داد. اعدام او و همه اعدام‌ها را متوقف کنید.»

علی شریف‌زاده اردکانی، وکیل محمد حسینی، معترض زندانی که حکم اعدامش در دیوان عالی تایید شده، در توییترش نوشت نسبت به این حکم اعاده دادرسی کیفری ثبت کرده است.

وکیل محمد حسینی اضافه کرد به استناد تبصره ماده ۴۷۸ قانون آیین دادرسی کیفری، اجرای حکم موکلش متوقف می‌شود.

از سوی دیگر، دریا تورک، نماینده پارلمان آلمان، اعلام کرد کفالت سیاسی مهدی محمدی فرد، نوجوان ۱۸ ساله که به اتهام‌های «افساد فی‌الارض» و «محاربه» به دوبار اعدام محکوم شده را بر عهده می‌گیرد. تورک نوشت: «من به عنوان نماینده پارلمان آلمان خواستار آزادی فوری مهدی هستم.»

در همین حال، هانا نیومن، نماینده آلمانی پارلمان اروپا، در توییتی نوشت: «می‌دانید بهترین راه جلوگیری از دستیابی ایران به بمب اتم چیست؟ باید از شر این رژیم که با استیصال می‌خواهد شهروندان خود و خاورمیانه را به وحشت بیاندازد، خلاص شد. چطور؟ با حمایت از مخالفان رژیم و مشروعیت ندادن به رژیم از طریق مذاکره.»

هانا نیومن با اشاره به ادامه سرکوب اعترضات توسط جمهوری اسلامی و احتمال اعدام معترضان نوشت: «اعتراضات در ایران ادامه دارد، اگر ساکت باشیم اوضاع بدتر می‌شود. بنابراین زمان بیدار شدن دوباره است.»

اردلان شکرآبی، نماینده ایرانی‌تبار پارلمان سوئد، نیز در توییتی صدور حکم اعدام برای محمد مهدی‌کرمی، محمد حسینی و دیگر معترضان را محکوم کرد و نوشت: «جهان آزاد دادخواهی کیفری این اعمال را پیگیری خواهد‌ کرد.»

از سوی دیگر، انجمن خانواده‌های جانباختگان پرواز پی‌اس‌۷۵۲ که طی بیش از سه ماه گذشته چندین تظاهرات بسیار گسترده ایرانیان علیه جمهوری اسلامی را در نقاط مختلف جهان ساماندهی کرده، اعلام کرد: «عدالت پیروز می‌شود. در سومین سالگرد جنایت سرنگون کردن پرواز پی‌اس‌۷۵۲ و در همراهی با انقلاب ایران، روز هشتم ژانویه به تجمعات در سراسر دنیا بپیوندید.»

همزمان با انتشار خبر احتمال قرار گرفتن سپاه پاسداران در فهرست تروریستی بریتانیا، درخواست‌ها در آلمان از جمله از سوی شماری از نمایندگان پارلمان این کشور برای انجام اقدام مشابه از سوی برلین و اتحادیه اروپا افزایش یافته است.

در همین حال، جمعی از فعالان سیاسی در برلین مقابل پارلمان فدرال آلمان تحصن کردند و از مقامات آلمانی خواستند تا سپاه پاسداران را یک سازمان تروریستی اعلام کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا