فرهنگ و هنر

امروز 23آوریل روز تاسیس مجلس ملی ترکیه و عید کودکان

آتاترک 23 آوریل روز تاسیس مجلس ملی ترکیه را به کودکان ترکیه و جهان هدیه کرده است.

به همین مناسبت بیست و سوم آوریل روز حاکمیت ملی و عید کودکان است.بنیانگذار جمهوری ترکیه مصطفی کمال آتاترک این روز ره به کودکان ترکیه و کودکان جهان ارمغان داده است.

روز حاکمیت ملی و عید کودکان و نود و نهمین سالگرد تاسیس مجلس ملت کبیر ترکیه با شور و شادی در سراسر ترکیه جشن گرفته شد.

مصطفی شن‌توپ، رئیس مجلس ملت کبیر ترکیه، نمایندگان،‌ نمایندگان مجلس، مقامات عالی رتبه و برخی رهبران احزاب سیاسی کشور به مناسبت امروز، از آرامگاه آتاتورک٬ بنیانگذار جمهوری ترکیه در آنکارا بازدید کرده و پس از گذاشتن دسته گل توسط شن‌توپ در کنار تندیس آتاتورک و ادای احترام، سرود ملی کشور نواخته شد.

شن‌توپ در دفتر ویژه‌ای در برج «میثاق ملی» این آرامگاه نوشت: “به نقش مهم مجلس ملت کبیر ترکیه در رهبری مبارزات ملی آگاهیم. جمهوری ترکیه و صاحبان واقعی آن برای تحقق اهداف بلند کشور اراده قاطع دارند”.

در همین راستا،‌ضیا سلجوق، وزیر آموزش و پرورش ترکیه همراه با گروهی از دانش آموزان و کودکان به مناسبت 23 آوریل؛، از آرامگاه آتاتورک بازدید کرده و در دفتر ویژه‌ای در برج «میثاق ملی» این آرامگاه نوشت: «نود و نهمین سالگرد افتتاح مجلس ملت کبیر ترکیه و روز حاکمیت ملی و عید کودک را با شور و هیجان روز افزون گرامی می‌داریم.

وی تاکید کرد: «مجلس ترکیه که در همه مراحل حتی در شرایط سخت صدای ملت بوده و با گامهایی استوار بر پایه ارزش‌های ملت به راه خود ادامه داده٬ همواره استقلال و اراده ملتمان را به سراسر جهان اعلام کرده است. مجلس نماد منحصر به فرد اتحاد و همبستگی ماست».

گفتنی است 23 آوریل از سوی مصطفی کمال آتاتورک، بنیانگذار جمهوری ترکیه در سال 1920 با تکیه بر این باور که “کودکان امروز سازندگان فردای کشور هستند” همزمان با تاسیس اولین مجلس به عنوان روز کودک نامگذاری شد. 23 آوریل تعطیل رسمی است و هر سال با برگزاری برنامه متنوع برای کودکان گرامی داشته می‌شود.

در این روز در اغلب مدارس و ورزشگاه‌های بزرگ ترکیه آیین‌های ویژه‌ای برپا و در مراسمی نمادین در آنکارا نیز “مجلس کودکان” تشکیل می‌شود. در این روز کودکانی در نقش مقامات بلندپایه ترکیه؛ مانند رئیس جمهور، رئیس مجلس، نخست‌وزیر، وزیر، استاندار‌ و شهردار خواسته‌ها و آرزوهای خود را بیان می‌کنند.

شرکت گوگل لوگوی خود را به مناسبت 23 آوریل، روز حاکمیت ملی و عید کودک در ترکیه تغییر داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا