ایرانجهان

آمریکا به دلیل تهدیدات ایران، نیروهای بیشتری را به کشتی‌های خود در خلیج می‌فرستد

آمریکا در واکنش به تهدید ایران،به دنبال استقرار نیروهای خود در کشتی‌های تجاری در منطقه است

مقام‌‌های آمریکایی به رسانه‌ها گفتند پنتاگون در نظر دارد برای مقابله با تهدیدهای ایران، در صورت تقاضای کشتی‌های تجاری که از تنگه هرمز عبور می‌کنند، نیروهای نظامی خود را در این کشتی‌ها مستقر کند.

پنج مقام آگاه آمریکایی به آسوشیتدپرس گفتند هنوز در این مورد تصمیم نهایی گرفته نشده و رایزنی‌های آمریکا با کشورهای خلیج فارس در این زمینه ادامه دارد.

یکی از این مقامات روند اجرای چنین تصمیمی را پیچیده خواند و گفت استقرار نیروها در هر کشتی احتمالا تایید کشوری که کشتی تحت پرچم آن قرار دارد و نیز کشوری که مالکیت کشتی در آن به ثبت رسیده را نیاز داشته باشد.

از سوی دیگر، یک مقام دیگر آمریکایی به رویترز گفت ارتش ایالات‌متحده آموزش نیروها در خاورمیانه را که قرار است در کشتی‌های تجاری مستقر شوند آغاز کرده است.

با این حال سخنگوی پنتاگون از اظهارنظر درباره این خبر خودداری کرد. او در عین حال گفت ناوها، جنگنده‌ها و نیروهای ارتش آمریکا هم‌اکنون در خلیج فارس مستقر هستند که همین امر واکنش سریع به اقدام‌های تحریک‌آمیز ایران را تسهیل می‌کند.

او گفت آمریکا و شرکایش در تلاشند که اطمینان حاصل کنند تنگه هرمز باز مانده و آزادی دریانوردی در آن امکان‌پذیر است.

پیش‌تر در روز پنج‌شنبه، برد کوپر، فرمانده ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در خلیج فارس، با رییس شورای همکاری خلیج فارس دیدار کرد. بیانیه شورای همکاری خلیج فارس گفت در این دیدار درباره تقویت همکاری‌های آمریکا و کشورهای عضو این شورا تبادل‌نظر صورت گرفته، اما به طرح پیشنهاد استقرار نیرو در کشتی‌های تجاری اشاره‌ای نکرد.

در پی افزایش تلاش‌های جمهوری اسلامی در توقیف کشتی‌های تجاری، پنتاگون ماه گذشته با هدف تقویت نظارت بر مسیرهای آبی منطقه، تعداد بیشتری ناو و هواپیماهای جنگنده اف-۳۵ و اف-۱۶ به خاورمیانه فرستاد.

به گفته سنتکام، از سال ۲۰۲۱ تا کنون، ایران حدود ۲۰ کشتی تجاری را در آب‌های بین‌المللی هدف مزاحمت، حمله و توقیف قرار داده است.

نیروی دریایی آمریکا در ۱۴ تیر اعلام کرد از اقدام نیروی دریایی جمهوری اسلامی برای توقیف دو نفت‌کش تجاری ریچموند وویجر و تی‌آر‌اف ماس در آب‌های بین‌المللی در دریای عمان جلوگیری کرده است.

پیش‌تر در روز ۱۳ اردیبهشت، دادستانی تهران اعلام کرد نفت‌کش «نیووی» با پرچم پاناما از سوی سپاه پاسداران در تنگه هرمز توقیف شده است.

کمتر از یک هفته پیش از آن نیز ارتش جمهوری اسلامی یک نفت‌کش با پرچم جزایر مارشال را در دریای عمان توقیف کرده‌ بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا