ایرانجهان

آمریکا از ایران خواست که از راه‌حل سیاسی در یمن حمایت کند

ایالات متحده روز سه‌شنبه ۱۵ فروردین از ایران خواست که با حمایت از فرایند صلح در یمن کمک کند تا جنگ در این کشور پایان یابد.

ایران که از حوثی‌های یمن حمایت می‌کند ماه گذشته با عربستان سعودی که رهبری یک ائتلاف نظامی بین‌المللی برای تقویت حکومت یمن را بر عهده دارد، به یک توافق آشتی‌جویانه تاریخی دست یافت. این در حالی است که حوثی‌ها بخش اعظم خاک یمن، از جمله صنعا را در اختیار دارند.

تیموتی لندرکینگ، نماینده ویژه ایالات متحده در امور یمن، گفت: «اگر ایرانی‌ها می‌خواهند نشان بدهند که واقعا منازعه را به کنار گذاشته‌اند، دیگر نباید با نقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد برای حوثی‌ها سلاح قاچاقی بفرستند.»

این دیپلمات آمریکایی که در موسسه خاورمیانه در واشینگتن سخن می‌گفت، اظهار داشت: «ما همچنین مشتاقیم که شاهد حمایت ایران از فرایند صلح باشیم که امیدواریم در شرف وقوع باشد.»

آقای لندرکینگ سپس به استقبال ایران از آتش‌بس در یمن که سال گذشته برقرار شد، اشاره کرد. این آتش‌بس در پاییز گذشته تا حدی به خاطر درخواست حوثی‌ها برای پرداخت حقوق کارمندان دولت در مناطق تحت کنترل آنان لغو شد، اما به طور عمده تاکنون رعایت شده است.

تیموتی لندرکینگ افزود: «ما از طرف‌های مختلف می‌خواهیم که این فرصت را غنیمت بدانند و متوجه باشند که هر توافقی مستلزم مصالحه از جانب همه طرف‌هاست.»

حدود یک دهه جنگ در یمن به بهای جان صدها هزار نفر، چه به طور مستقیم و چه غیرمستقیم، تمام شده است و بخش اعظم جمعیت کشور برای بقا به کمک‌های بشردوستانه متکی هستند.

پس از حمایت قاطع دونالد ترامپ از عربستان سعودی‌ و کمک‌های نظامی واشینگتن به ریاض، جو بایدن با وعده‌هایی درباره پایان دادن به جنگ در یمن کار خود را در مقام رئیس جمهور ایالات متحده آغاز کرد.

اما توافق اخیر ایران و عربستان سعودی که با میانجی‌گری چین به دست آمد، نشان از تلاش پکن برای ایفای نقش در منطقه خاورمیانه دارد، جایی که ایالات متحده سال‌هاست قدرت برتر بوده.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا