ایرانخاورمیانه

ایران و عربستان بر تعهد کامل خود برای اجرای «توافق پکن» تاکید کردند

نشست کمیته مشترک سه‌جانبه بین ایران، عربستان و چین با حضور معاونان وزارت خارجه سه کشور روز جمعه ۲۴ آذرماه در پکن برگزار شد.

در بیانیه این نشست، ایران و عربستان بر تعهد کامل خود برای اجرای توافق پکن که در اسفند سال گذشته به دست آمد، تاکید کردند.

این سه کشور همچنین ضمن ابراز نگرانی از وضعیت جنگ در غزه، تاکید کردند هرگونه راه حلی برای این مناقشه می‌بایست شامل خواست مردم فلسطین باشد.

گزارش‌ها حاکی است که این نشست به ریاست دنگ لی، معاون وزیر خارجه چین و با شرکت ولید بن عبدالکریم الخریجی، معاون وزیر خارجه عربستان و علی باقری کنی، معاون سیاسی وزیر خارجه ایران، برگزار شد.

براساس این بیانیه قرار است نشست بعدی این کمیته مشترک در ژوئن ۲۰۲۴ در ریاض، پایتخت عربستان، برگزار شود.

عربستان سعودی پس از حمله‌ دی‌ ۱۳۹۴ به سفارت این کشور در تهران و کنسولگریش در مشهد، سفیر خود را از تهران فراخوانده و تمامی روابط دیپلماتیک خود را با جمهوری اسلامی ایران قطع کرده بود.

پس از هفت سال قطع روابط دیپلماتیک ایران و عربستان، در ۱۹ اسفند ۱۴۰۱ با میانجی‌گری چین دو کشور بر سر احیای روابط توافق کردند.

در حالی این دیدار برگزار شده است که به دنبال جنگ در غزه، تنش در دریای سرخ تشدید شده است و شبه نظامیان حوثی مورد حمایت ایران به تعدادی از کشتی‌ها حمله کرده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا