ایرانجهان

وزارت خارجه آمریکا: به هیچ‌گونه توافقی با ایران نزدیک نیستیم

ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا, با تاکید بر اینکه خواست آمریکا از ایران برای تنش‌زدایی و ایجاد فضا برای دیپلماسی، به توافق تبادل زندانیان با ایران ارتباطی ندارد، خاطرنشان کرد ایالات‌متحده به هیچ‌گونه توافقی با جمهوری اسلامی نزدیک نشده است.

پاتل در نشست خبری چهارشنبه خود در پاسخ به پرسشی درباره گزارش اخیر فایننشال تایمز درباره خواست واشینگتن از تهران برای تنش‌زدایی و توقف ارسال پهپاد به روسیه در جنگ اوکراین همزمان با مذاکرات غیرمستقیم برای تبادل زندانیان، گفت این دو موضع ارتباطی به هم ندارند.

او گفت: «به صراحت اعلام کرده‌ایم که ایران باید برای ایجاد فضا برای پیشبرد دیپلماسی در آینده، تنش‌زدایی کند، اما به هیچ‌گونه توافقی با ایران نزدیک نیستیم. متعهدیم هرگز به ایران اجازه دستیابی به سلاح اتمی ندهیم و دیپلماسی را بهترین راه برای رسیدن به این هدف می‌دانیم.»

فایننشال تایمز چهارشنبه به نقل از منابع آگاه گزارش داد: دولت آمریکا در مذاکرات غیرمستقیم با ایران در قطر و عمان، از جمهوری اسلامی خواسته است به عنوان بخشی از «تفاهم نانوشته» بین تهران و واشینگتن برای کاهش تنش‌ها، ارسال پهپاد به روسیه در جنگ اوکراین را متوقف کند.

فایننشال تایمز نوشت که گفت‌وگوها درباره پهپادهای ساخت ایران در حاشیه مذاکرات بر سر تبادل زندانیان میان دو کشور در هفته گذشته انجام شده است.

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا خاطرنشان کرد: «به همراه متحدان و شرکای خود به تلاش برای پاسخگو کردن ایران درباره فعالیت‌های بی‌ثبات‌ کننده‌اش، از جمله اقدام ایران در ارسال پهپاد به روسیه در جنگ اوکراین و تولید و گسترش پهپاد و سایر سلاح‌های خطرناک، ادامه خواهیم داد.»

پاتل تاکید کرد: پول‌های ایران که در پی تبادل زندانیان آزاد می‌شود، تنها برای خرید غذا، دارو و اقلام غیرتحریمی است و واشینگتن بر چگونگی هزینه شدن این پول‌ها نظارت خواهد داشت.

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا شهاب دلیلی، شهروند دارنده گرین‌کارت که در ایران زندانی است، در توافق تبادل زندانیان مشمول نشده، گفت در ارتباط با پرونده شهاب دلیلی، «این‌گونه نتیجه‌گیری شده که او به غلط بازداشت نشده است.»

او از ارائه جزییات درباره پرونده شهاب دلیلی خودداری کرد، اما گفت وزارت خارجه پس از بررسی دلایل بازداشت افراد، درباره اینکه آیا فردی به غلط بازداشت شده یا نه تصمیم‌گیری می‌کند.

گزارش اخیر فایننشال تایمز در حالی منتشر شده که به نوشته رویترز، واشینگتن و تهران در تلاش برای کاهش تنش و احیای گفت‌وگوهای گسترده‌تر بر سر برنامه هسته‌ای ایران هستند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا پیش از این گفت از هر گونه اقدام ایران برای کاهش تنش در «تهدید فزاینده هسته‌ای» استقبال خواهد کرد.

هفته گذشته منابعی به رویترز گفتند که ایران ممکن است پنج شهروند آمریکایی بازداشت شده را به عنوان بخشی از توافق برای لغو انسداد شش میلیارد دلار سرمایه‌های ایران در کره جنوبی آزاد کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا