ایرانجهان

وزارت خزانه‌داری آمریکا یک شبکه قاچاق نفت مرتبط با سپاه پاسداران را تحریم کرد

وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد که اعضای یک شبکه بین‌المللی قاچاق نفت، شامل ده‌ها شخص، شرکت و نفتکش را که برای نیروی قدس سپاه پاسداران و حزب‌الله لبنان ایجاد درآمد کرده، تحریم کرده است.

تحریم‌های جدید آمریکا علاوه بر چند شخص، چندین شرکت را در ایران، سوییس، امارات متحده عربی، سنگاپور، ترکیه و جزایر مارشال هدف قرار داده است.

به موجب این تحریم‌ها، دارایی‌های اشخاص و شرکت‌های تحریم شده در آمریکا مسدود شده و معامله با آنها ممنوع است.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، در بیانیه‌ای گفت شبکه مورد تحریم امکان فروش صدها میلیون دلار نفت را برای نیروی قدس سپاه و حزب‌الله ایجاد می‌کرده است.

شبکه‌ای که هدف تحریم‌های جدید قرار گرفته‌، شامل شرکت‌های صوری و کشتی‌هایی است که در مخلوط کردن نفت ایران با هدف مخفی کردن مبدا بارگیری و صادرات آن به بازارهای جهانی نقش داشته‌اند.

برایان نلسون، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا از فعالان بازار انرژی خواست نسبت به تلاش‌های نیروی قدس سپاه پاسداران و حزب‌الله برای درآمدزایی از طریق قاچاق نفت هوشیار باشند.

نمایندگی ایران در سازمان ملل درباره این تحریم‌ها اظهارنظری نکرده است.

طبق اعلام وزارت خزانه‌داری آمریکا، از اواخر سال ۲۰۲۱ بخشی از فروش نفت ایران برای خریداران آسیایی برنامه‌ریزی شده بود و شرکت آوا پترولیوم، یکی از شرکت‌های این شبکه، هماهنگی ارسال نفت به چین را انجام می‌داد.

به گفته وزارت خزانه‌داری آمریکا، شبکه تحریم شده، از اواسط سال ۲۰۲۲ از بندر شارجه در امارات اقدام به مخلوط کردن نفت ایران با نفت شرکت‌های هندی کرده و آن را به نقاط دیگر صادر می‌کرده‌ است.

این شرکت‌ها همچنین برای مبدا بارگیری و کیفیت نفت گواهینامه جعلی تهیه کرده‌اند.

تحریم‌های جدید آمریکا در حالی اعمال می‌شوند که مذاکرات برای احیای برجام در حالت بلاتکلیفی قرار دارد و در پی شدت گرفتن خیزش سراسری مردم ایران، مقام‌های آمریکا نیز اعلام کرده‌اند که فعلا احیای برجام را در دستور کار ندارند و تمرکز آنها بر اعتراضات سراسری در ایران است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا