ایرانخاورمیانهسیاست

انتقاد یک کارشناس ایرانی از سیاست رسانه‌های غربی در قبال ترکیه

یک کارشناس ایرانی مسائل بین‌المللی گفت که رسانه‌های غربی به بهانه بحران کرونا قصد تهدید مسلمانان و تهدید ترکیه را دارند و حتی صنعت گردشگری این کشور را نشانه گرفته‌اند.

محمدعلی هژبری، کارشناس مسائل بین‌الملل در ایران با اشاره به رفتار رسانه های غربی علیه ترکیه در مسئله شیوع کرونا اظهار داشت: رسانه‌های غربی همچون نیویورک تایمز، بی‌بی‌سی و سی.ان.ان تصویری از مسجدی در ترکیه را ضمیمه خبر «ممنوعیت سفر از 26 کشور اروپایی به آمریکا» کردند. آنها با این اقدام با یک تیر دو نشان زدند؛ تهدید مسلمانان و تضعیف صنعت گردشگری.

این کارشناس در گفت و گو با سایت خبری «خبرآنلاین» با اشاره به اینکه رسانه های غربی تاکنون ترکیه را به عنوان کشور شرقی و آسیایی معرفی می کردند اما حال برای این خبر ترکیه را جزو 26 کشور اروپایی محسوب کرده اند، توضیح داد:

“اول اینکه ترکیه جزو کشورهایی است که کمترین ابتلا به کرونا را دارد و از بین کشورهایی که بطور موقت ورود از آنها به امریکا ممنوع شده چرا ترکیه و چرا این عکس انتخاب شده است؟ تصویر یک مسجد. با توجه به اینکه، ایتالیا بیشترین آمار مرگ و میر و ابتلا به این ویروس را دارد، آیا به نظرتان بهتر نبود، تصویری از بناهای باستانی این کشور، همچون شهر در حال عفونت زدایی رُم، تیتر انتخاب می شد؟ “.

هژبری با اشاره به موضع گیری کاربران ترک شبکه های اجتماعی درباره تصویر این خبر و اعتقاد بر اینکه رسانه های غربی به دنبال ترکیه هراسی و دگر هراسی هستند توضیح داد: “بی بی سی و سی ان ان و نیویورک تایمز، به عنوان سربازان جبهه فرهنگی یا جنگ نرم انگلیس و امریکا، همانند سربازان جنگ سخت، در یک چارچوب و راهبرد، عمل می کنند”.

وی افزود: ایتالیا، «دگرِ» نیویورک تایمز و بی بی سی نیست. برای آنها ترکیه دگر و ضدِ اروپاست و حتی در انتخاب یک تیتر هم خود را نشان می دهد. روزنامه نگاران و سردبیران رسانه به انتخاب تیتر و تصویر و هماهنگی آن، اهداف اعلامی و اعمالی و پشت صحنه آن اگاهند. برای بنده، هوشیاری ترک ها در شناسایی این مسئله و اعتراض مناسب به آن مهمتر بود.

وی با بیان اینکه “در حال حاضر دگرِ جهان غرب، جهان اسلام محسوب می شود”. اضافه کرد: “دگر یا دشمن، استراتژی ها، طرح ها، بودجه های پیدا و پنهان را توجیه می کند. اگر دشمنی نباشد، بودجه های نظامی سری و آشکار، مشروعیت نمی یابد. بعد از فروپاشی شوروی،ایالات متحده امریکا، اسلام سیاسی را بعنوان دگر خود انتخاب کرده است‌”.

این کارشناس ایرانی مسائل بین الملل همچنین گفت: “واشنگتن، طی دوران جنگ سرد و بعد از آن، آنکارا را بعنوان الگوی جهان اسلام تبلیغ می‌کرد ولی رویکرد سیاسی حزب عدالت و توسعه، موجب دلسردی تصمیم گیرندگان کاخ سفید شده است. شاید بن سلمان با اقدامات و تحولات جدیدش و تلاشش برای نزدیکی به رژیم صهیونیستی، دل رهبران آمریکا را ربوده است و قصد دارند ریاض را بجای آنکارا به عنوان سمبل جهان اسلام معرفی کنند”.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا