آذربایجان

نصب «دکل مخابراتی» در حریم یک خانه تاریخی در تبریز

مسئولین شرکت مخابرات استان آزربایجان شرقی در حریم خانه تاریخی سرخه ای تبریز اقدام به نصب دکل کردند!

مسئولین حکومتی ایران در تداوم تخریب آثار تاریخی و فرهنگی در شهرهای آزربایجان‌جنوبی اینبار در حریم خانه تاریخی سرخه ای در محله سیرخاب تبریز «دکل مخابراتی» نصب کردند.

این درحالی است که نصب غیرقانونی این دکل مخابراتی باعث «ایجاد آلودگی بصری در حریم خانه تاریخی سرخه ای» شده است و بدون اطلاع میراث فرهنگی استان آزربایجان شرقی نصب شده است.

کاربران می نویسند وقتی از میراث فرهنگی علت نصب این دکل را پرسیدیم، در جواب گفتند: «ما هیچ مجوزی ندادیم و کاملا غیرقانونی هست!»

خانه سرخه‌ای مربوط به دوره قاجار است و در تبریز، خیابان ثقةالاسلام، نرسیده به درب قدیمی سرخاب قاپوسی واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۹ مرداد ۱۳۷۹ با شمارهٔ ثبت ۲۷۷۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی به ثبت رسیده است.

خانه سرخه‌ای که در نیمه دوم حکومت قاجارها ساخته شده. این خانه در دو طبقه ساخته شده و متعلق به میرزامهدی فراشباشی داماد مظفرالدین شاه بوده است.

در ضلع شمالی ساختمان حمام میرزامهدی قرار دارد. این حمام بعدها تفکیک شد و متاسفانه واگذار شد. مهمترین عوامل تزیین در این خانه گچبری‌های متنوع در داخل و خارج ساختمان و انواع تزئینات چوبی و آیینه‌کاری‌های سقفی می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا