ایران

همزمان با اعترضات؛ روند صعودی گرانی افسارگسیخته در ایران

ارزش تومان به سرعت در حال سقوط است و گرانی در این روند تصاعدی گرفته است.

مرکز آمار ایران در تازه‌ترین گزارش خود، تورم نقطه به نقطه خدمات جا و غذا را 117 درصد و تورم نقطه به نقطه مواد غذایی را 71.4 درصد اعلام کرد.

بنا به گزارش‌ رسانه‌های ایران، ارزش دلار آمریکا که در پایان معاملات هفته گذشته بازار آزاد ایران با جابجایی سقف تاریخی خود به قیمتی بالاتر از 36 هزار تومان رسید، همچنان روند صعودی را در پیش گرفته و بنا بر برخی پیش‌بینی‌ها احتمال می‌رود تا پیش از پایان سال 1401 دست‌کم به سطحی بالاتر از 40 هزار تومان افزایش یابد.

در این گزارش‌ها اشاره شده که حجم تعاملات در بازار توافقی نیز به سطح بی‌سابقه نزدیک به 20 میلیون دلاری رسیده و بازار ارز به‌میزان زیادی از سوی تقاضاهای سرمایه‌گذاری خرد و خرید با کارت ملی تحت فشار قرار گرفته است.

قیمت دلار از اواسط هفته گذشته و در پی افزایش فشارهای بین‌المللی بر حکومت ایران که در هشت هفته اخیر معترضان را در خیابان‌ها به شدت سرکوب کرده، رو به افزایش گذاشت و از روز شنبه 14 آبان ماه، قیمت دلار به بالای 36 هزار تومان رسید. در این راستا، گزارش‌هایی مبنی بر نبود دلار آمریکا برای فروش در صرافی‌های ایران نیز مخابره شده است.

به گفته برخی کارشناسان اقتصادی، یکی از دلایل افزایش قیمت دلار، واکنش به سرکوب فعالان بازار ارز بوده که حکومت با مسدود کردن حساب‌هایشان سعی در کنترل قیمت دلار دارد.

نگرانی‌ها از افزایش قیمت دلار در حالی تشدید می‌شود که مرکز آمار ایران نیز در تازه‌ترین گزارش خود، تورم نقطه به نقطه خدمات جا و غذا را 117 درصد و تورم نقطه به نقطه مواد غذایی را 71.4 درصد اعلام کرده است.

این در حالی است که برخی مقامات اقتصادی حکومت ایران سیاست افزایش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو آمریکا برای مقابله با تورم و رکود در آمریکا و جهان را عامل افزایش ارزش دلار برابر دیگر ارزها می‌دانند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا