ایران

رویترز: ایران با نصب سانتریفیوژهای پیشرفته در فردو آماده افزایش غنی‌سازی شده است

به گزارش خبرگزاری رویترز، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به اعضای خود اعلام کرده ایران یک آبشار جدید از سانتریفیوژهای پیشرفته آی‌آر۶ را که برای غنی‌سازی با خلوص بیشتر کاربرد دارد در تاسیسات زیرزمینی فردو نصب کرده است.

گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به اعضای این نهاد به صورت محرمانه بوده و رویترز می‌گوید نسخه‌ای از این گزارش را رویت کرده است.

بر اساس این گزارش، ایران روز دوشنبه ۳۰ خرداد به آژانس اطلاع داد که از روز یکشنبه فرایند «غیرفعال‌سازی»، مرحله پیش از آغاز غنی‌سازی که در آن تزریق یواف۶ روی می‌دهد، را انجام داده است.

با این حال به نوشته رویترز، ایران مشخص نکرده است که آبشار نصب‌شده قرار است چه سطحی از غنی‌سازی را انجام دهد و آژانس در انتظار شفاف‌سازی ایران است.

هر آبشار شامل ۱۶۶ دستگاه سانتریفیوژ آی‌آر۶ است و به نوشته رویترز، استفاده از این سانتریفیوژها که تغییر سریع سطح غنی‌سازی را آسان می‌کند از نگرانی‌هایی بوده که دیپلمات‌های غربی از مدت‌ها پیش همواره به آن اشاره کرده‌اند.

اقدام جدید جمهوری اسلامی در ادامه اقدامات دو هفته پیش و در واکنش به قطعنامه شورای حکام آژانس است.

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ۱۸ خرداد با اکثریت آرا قطعنامه پیشنهادی آمریکا و سه کشور اروپایی را که در آن از عدم همکاری تهران با این نهاد انتقاد شده بود به تصویب رساند.

ساعاتی پس از تصویب این قطعنامه، جمهوری اسلامی اعلام کرد که ۲۷ دوربین نظارتی آژانس را در تاسیسات هسته‌ای تهران، نطنز و اصفهان خاموش کرده است.

سازمان انرژی اتمی ایران همچنین گفت که فعالیت دستگاه اندازه‌گیری برخط سطح غنا و فلومتر (OLEM)، متعلق به آژانس، را نیز متوقف کرده است.

آژانس از مدت‌ها پیش خواستار توضیح جمهوری اسلامی درباره پیدا شدن رد اورانیوم غنی‌شده در سه محل اعلام نشده بوده و چندین بار گفته است پاسخ‌های ایران معتبر و دقیق نیستند.

این سه محل شامل تورقوزآباد، ورامین و مریوان هستند.

همچنین به گفته گروسی، ایران مکان‌هایی که مواد هسته‌ای و تجهیزات آلوده به آن را که در سال ۲۰۱۸ از تورقوزآباد به آنها منتقل شده‌اند، به آژانس اطلاع نداده است.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، دو هفته پیش در واکنش به تهدید جمهوری اسلامی برای کاهش بیشتر همکاری با آژانس گفته بود: کاهش بیشتر همکاری «به نفع هیچ‌کس نیست» و دستیابی تهران به منابعی که از خط قرمز عبور کند «بسیار نزدیک است و بیشتر از چند هفته نیست».

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا