آذربایجانایران

پایان عمر مفید واگن‌های متروی تهران

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران در واکنش به حوادث و خرابی‌های مکرر در مترو تهران گفته است بخش زیادی از ناوگان متروی پایتخت ایران فرسوده و مستهلک است.

مسعود درستی روز پنج‌شنبه ۱۷ اسفند در پاسخ به پرسش مبنی بر چرایی افزایش اختلال در تردد قطارهای مترو بر اثر بروز خرابی و حوادث گوناگون در هفته‌های اخیر، گفت: «در متروی تهران با ناوگانی مواجه هستیم که بخش زیادی از آن فرسوده و مستهلک شده است و عمر مفید بسیاری از واگن‌ها رو به اتمام است.

به گزارش «ایلنا» او در ادامه گفت البته بخشی از علت خرابی‌هایی که بعضاً برای قطارهای مترو پیش می‌آید به «طراحی نادرست اولیه» آن‌ها بازمی‌گردد.

در سال‌های گذشته سوانح متعددی در ایستگاه‌های مترو تهران رخ داده که در جریان آن مسافران مصدوم شده‌اند. برخی از رسانه‌های داخلی ایران نیز بارها از فرسودگی تجهیزات ایستگاه‌های مترو در تهران گزارش داده‌اند.

در همین زمینه سرپرست مرکز اورژانس استان تهران، خردادماه امسال از مصدوم شدن چهار شهروند در حادثه سقوط از پله برقی در ایستگاه مترو خمینی خبر داد.

یک هفته پیش از آن نیز در حادثه‌ای مشابه در ایستگاه مترو بهشتی، ۱۸ نفر از مسافران مصدوم شدند که هفت نفر از آن‌ها به بیمارستان منتقل شدند.

در آخرین این موارد، آتش‌سوزی در ایستگاه مترو شوش تهران در ۱۳ اسفند باعث قطع برق خط یک متروی پایتخت و توقف حرکت قطارها شد.

مقام‌های جمهوری اسلامی طی یک دهه گذشته با وعده نوسازی ناوگان مترو، مدعی شده بودند که قرارداد خرید ۶۳۰ واگن از چین امضا شده، اما درستی می‌گوید این قرارداد از سال ۹۵ روی زمین مانده بود و طی یک سال گذشته نهایی شده و قرار شده تا چند سال آینده اجرایی شود.

فرسودگی و حوادث مکرر مترو تهران در حالی است که برای نمونه، مترو دبی از زمان افتتاح در شهریور ۱۳۸۸ تا بهار امسال ۲ میلیارد مسافر را با دقت زمانی ۹۹.۷ درصدی جابه‌جا کرده است. روزانه بیش از ۶۰۰ هزار نفر در این شهر ۳.۵ میلیون نفری با مترو تردد می‌کنند.

متروی استانبول نیز با بیش از هزار قطار روزانه حدود سه میلیون مسافر جابه‌جا می‌کند، در حالی که مترو تهران با یک چهارم تعداد قطارهای مترو استانبول روزانه ۲.۵ میلیون مسافر حمل می‌کند و با تراکم شدید جمعیت در واگن‌ها مواجه است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا