خاورمیانه

هشدار کتائب حزب‌الله نسبت به گسترش جنگ در پی کشته شدن چند عضو این گروه در حمله آمریکا

در پی کشته شدن چندین عضو گروه شبه‌نظامی کتائب حزب‌الله عراق در حمله هواپیماهای آمریکایی این گروه هشدار داده است که در صورت ادامه حملات آمریکا، دامنه عملیات خود را گسترش خواهد داد.

سرفرماندهی مرکزی آمریکا در خاومیانه، سنتکام، پیشتر اعلام کرد که صبح روز چهارشنبه (٢٢ نوامبر) در واکنش به آتش‌بار گروه‌های تحت حمایت ایران علیه دو نقطه در عراق حملاتی انجام داده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از دو مقام دفاعی آمریکا – که از آنها نام برده نشد – می‌نویسد که جت‌های جنگنده آمریکا یک مرکز عملیاتی کتائب حزب‌الله و یک نقطه فرماندهی و کنترل آن را هدف گرفتند.

مقام‌های شبه نظامی در عراق گفتند که هشت عضو کتائب حزب‌الله در حمله‌ آمریکا به جرف الصخر در جنوب بغداد کشته شده‌اند.

دولت عراق حمله آمریکا را محکوم کرد و گفت که این یک «تنش آفرینی خطرناک» است که با مقام‌های این کشور هماهنگ نشده بود.

آمریکا پیشتر در عصر روز دوشنبه هم با یک هواپیمای ای‌سی-۱۳۰ گروهی از پیکارجویان که گفت با موشک‌های کوتاه برد به پایگاه اسد حمله کرده بودند را هدف گرفت. آمریکا گفت سه پیکارجو در این حمله کشته شدند، اما کتائب حزب‌الله گفت یک عضو آن کشته شده است.

پنتاگون همچنین گفت که در حمله پیکارجویان به الاسد با موشک‌های کوتاه برد، «هشت نفر» از نیروهای آمریکا و ائتلافی مجروح شدند و خساراتی جزئی به پایگاه وارد شد.

به گزارش آسوشیتدپرس کتائب حزب‌الله در بیانیه‌ای گفت که اگر ارتش آمریکا به حملات خود ادامه دهد، دامنه حملات خود را گسترش خواهد داد و افزود که این حملات «بی‌مکافات نخواهد بود.»

حملات گروه‌های موسوم به «مقاومت اسلامی» در عراق و سوریه علیه آمریکا از روز ۱۷ اکتبر شروع شد که با شلیک ۶۶ راکت و موشک به سوی تاسیسات آمریکا و مجروح شدن حداقل ۶۲ پرسنل نظامی همراه بوده است.

کتائب حزب‌الله بخشی از نیروهای موسوم به حشدالشعبی یا بسیج مردمی هستند و در به قدرت رسیدن محمد شیاع سودانی، نخست‌وزیر در حدود یک سال پیش نقش داشتند.

حمله روز دوشنبه پیکارجویان از این نظر متمایز بود که در آن از موشک‌های بالستیک برد کوتاه استفاده شد و واکنش آمریکا به آن در داخل عراق فوری بود.

آمریکا به دلیل وضعیت حساس سیاسی در عراق تاکنون تمایلی به تلافی‌جویی علیه پیکارجویان در این کشور نداشته است، درحالی که پیشتر سه بار اهدافی را در واکنش به این گونه حملات در سوریه زده بود.

دولت عراق در بیانیه‌ خود حملات آمریکا را «نقض فاحش حاکمیت ملی و تلاشی برای مختل کردن یک وضعیت باثبات داخلی» توصیف کرد و در عین حال حملات گروه های مسلح را خلاف منافع ملی دانست.

بغداد همچنین حملات را خلاف نقش مشورتی نیروهای بین‌المللی در عراق که با بقایای گروه «دولت اسلامی» (داعش) می‌جنگند دانست.

در تحولی جداگانه فرماندهی مرکزی آمریکا، سنتکام، اعلام کرده است که ناو توماس هودنر این کشور صبح روز پنجشنبه (۲۳ نوامبر به وقت یمن) چندین پهپاد که از ناحیه تحت کنترل شورشیان حوثی یمن شلیک شده بود را سرنگون کرده است.

براساس این بیانیه این پهپادها درحالی ساقط شدند که ناو آمریکایی درحال گشتزنی در دریای سرخ بود.

سنتکام گفت که کشتی یا خدمه آن آسیبی ندیده‌اند.

این یک روز بعد از آن است که جان کربی، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید، گفت دولت جو بایدن در حال بررسی «طبقه‌بندی بالقوه» حوثی‌ها به عنوان یک سازمان تروریستی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا