ایرانخاورمیانه

سفر اسماعیل هنیه رییس‌ دفتر سیاسی حماس به تهران چند روز پس از دیدار زیاد نخاله با خامنه‌ای

چند روز پس از سفر زیاد نخاله دبیرکل گروه شبه‌نظامی «جهاد اسلامی» فلسطین به ایران، اسماعیل هنیه، رییس دفتر سیاسی گروه شبه‌نظامی فلسطینی حماس نیز همراه با هیاتی وارد تهران شد.

رسانه‌های ایران روز دوشنبه ۲۹ خرداد گزارش دادند که این سفر به دعوت جمهوری اسلامی صورت گرفته و قرار است هنیه با مقام‌های حکومت ایران درباره «آخرین تحولات سیاسی و میدانی مربوط به فلسطین» گفت‌وگو کند.

این سفر هنیه چند روز پس از سفر دبیرکل «جهاد اسلامی» فلسطین به ایران صورت می‌گیرد که در جریان آن، نخاله با علی خامنه‌ای نیز دیدار کرد.

در این دیدار، خامنه‌ای بار دیگر اظهارات خود علیه اسرائیل را تکرار کرد و خواستار «به زانو درآوردن» این کشور شد.

جمهوری اسلامی از اصلی‌ترین حامیان گروه‌های شبه‌نظامی ضداسرائیلی در منطقه است و به آنها کمک مالی و تسلیحاتی می‌کند.

در جریان درگیری اخیر گروه جهاد اسلامی با اسرائیل در غزه، اطلاعات منتشر شده حاکی از آن بود که جمهوری اسلامی در تلاش بوده حماس را به این درگیری بکشاند و از حماس خواسته بود در پاسخ به کمک‌های مالی تهران به این سازمان، علیه اسرائیل حملات تلافی‌جویانه انجام دهد.

بر اساس این اطلاعات، این در حالی است که رهبران حماس در غزه تمایلی به آسیب رساندن ساکنان و اقتصاد خود پس از حمله به اسرائیل را نداشتند و این موضوع باعث افزایش اختلاف میان رهبران این گروه شده بود.

همچنین در اردیبهشت‌ماه، منابعی مطلع گفتند که گروه حماس به دلیل مشکلات مالی به جمهوری اسلامی فشار آورده است تا اسماعیل هنیه، رهبر این گروه را برای سفر به تهران دعوت کند.

به گفته این منابع، حماس در پی مصادره گسترده اموالش در کشورهای دیگر و توقف دریافت کمک با بیت‌کوین، با مشکلات مالی بسیاری روبرو شده و جمهوری اسلامی را «گاوی شیرده» می‌بیند که می‌تواند این مشکلات را حل کند.

منابع مطلع افزودند اگرچه جمهوری اسلامی به‌رغم مشکلات اقتصادی همچنان کمک‌های مالی به حماس را ادامه می‌دهد، اما از عملکرد این گروه در برابر اسرائیل راضی نیست و بعید است کمک بیشتری به این گروه بکند.

آذر ماه سال گذشته روزنامه عربی‌القدس به نقل از منابع مطلع در لبنان اعلام کرد که جمهوری اسلامی از حدود سه ماه پیش کمک‌های مالی خود را به برخی از گروه‌های فلسطینی قطع کرده و این گروه‌ها در حال حاضر به دلیل قطع کمک‌های تهران با مشکلات مالی روبه‌رو شده‌اند.

القدس ننوشته بود که کمک‌های مالی ایران به کدام سازمان‌ها قطع شده، اما باور عمومی بر این است که جهاد اسلامی، حماس و جبهه خلق برای آزادی فلسطین اصلی‌ترین دریافت‌کنندگان کمک‌های مالی جمهوری اسلامی در میان گروه‌های فلسطینی هستند.

در این میان، جهاد اسلامی بیش از دو گروه دیگر به کمک‌های مالی تهران وابسته است.

زمستان ۱۴۰۰ اما اسماعیل هنیه اعلام کرده بود کشورهای مختلف در تامین مالی این گروه مشارکت دارند، اما جمهوری اسلامی با اختصاص ۷۰ میلیون دلار، پشتیبان اصلی طرح جامع دفاعی غزه بوده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا