آذربایجانایران

معدن طلای اندریان به علت نشت محلول سمی سیانید به پرداخت جزای نقدی محکوم شد

معدن طلای اندیرگان ورزقان که چندین سال است توسط فارس ها و روس ها غارت می‌شود، به دلیل نشت محلول سمی سیانید(سیانور) و آلوده کردن اراضی منطقه به پرداخت جزای نقدی محکوم شد.

شهنام اشتری، مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی در این باره گفت: «معدن زرین داغ آستارگان (اندیرگان) به‌دلیل آلایندگی محیط زیستی با توجه به مستندات آلودگی در محاکم عالی استان محکوم به پرداخت جریمه نقدی شد.»

او گفت «با توجه به مستندات آلودگی از طریق نتایج بدست آمده آزمایشات، در خصوص نشت محلول سیانید و آلوده شدن اراضی ملی با محلول مزبور خسارت وارده بر محیط زیست طبق نظریه کارشناسان رسمی تعیین شد.» و  «معدن زرین داغ آستارگان به پرداخت مبلغ تقریبی ۴۰۰  میلیون تومان محکوم شد.»

محلول سیانید یا سیانور یک ترکیب معدنی شدیدا سمی است که انحلال این ترکیب در آب اسید ایجاد می کند و محلول الکترونیک به وجود می آورد.

معدن طلای اندیرگان در بخش خاروانای شهرستان ورزقان آذربایجان قرار دارد. ذخیره این معدن ۳۰ میلیون تن سنگ طلا است که سال های توسط روسها و فارسها مورد تاراج قرار می گیرد اما مردم آذربایجان که صاحبان اصلی این معدن طلا هستند از طرف عوامل روس و فارس، «غارتگر» و «حفاران غیرمجاز» خوانده شده و به دلیل برداشت از معدن خودشان، مجازات می شوند و با تبعات زیست محیطی این معدن گرفتار شده اند.

چندی پیش الله‌ورد دهقانی نماینده ورزقان، ضمن انتقاد از واگذاری ۲۰ ساله معدن طلای اندیرگان آذربایجان به روس‌ها گفت: «مشخص نیست طرف روسی چه مقدار به لحاظ وزنی و دلاری از این معدن بهره‌برداری می کند.» او افزود: «وقتی مردم می‌توانند با ابتدایی‌ترین تکنولوژی‌ها، از خاک این معدن طلا استحصال کنند، پس چرا باید معدن به دیگران واگذار شود!»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا