ایرانجهان

احتمال آزادسازی هفت میلیارد دلار سرمایه مسدود شده ایران توسط آمریکا

بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها می‌گوید دادن «باج هفت میلیارد دلاری» به تهران تنها احتمال «گروگان‌گیری» شهروندان آمریکایی توسط رژیم ایران را بیشتر می‌کند

«بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» می‌گوید دولت بایدن در حال انجام مذاکرات غیرمستقیم با جمهوری اسلامی برای آزاد کردن گروگان‌های آمریکایی است، و اگر این معامله سر بگیرد، قصد دارد هفت میلیارد دلار به تهران بدهد.

به گزارش این اندیشکده آمریکایی، علاوه بر آزادی متقابل اتباع ایرانی که در آمریکا در زندان به سر می‌برند، واشینگتن ممکن است هفت میلیارد دلار سرمایه‌های ایران در بانک‌های کره جنوبی که بابت تحریم‌های تروریستی علیه تهران مسدود شده‌اند را توسط یک کشور ثالث به ایران تحویل دهد.

رابرت مالی، فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران، پس از دیدار با چو هیوندونگ، معاون وزیر امور خارجه کره جنوبی در سپتامبر 2022، در توییتر نوشت: «ما از جمهوری کره به خاطر همکاری نزدیک، از جمله تلاش‌ برای کمک به تضمین بازگشت شهروندان گروگان‌گرفته‌شده‌مان در ایران و دستیابی به توافقی درباره برجام تشکر می‌کنیم.»

پیشتر، در آگوست 2022، جزئیات درز کرده از مذاکرات هسته‌ای با تهران در وین نشان داد که آزادسازی هفت میلیارد دلار سرمایه‌های ایران از کره جنوبی اولین گام از مجموعه گام‌هایی است که ایالات متحده قرار است در راستای احیای توافق هسته‌ای 2015 با ایران بردارد.

بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها می‌گوید دادن «باج هفت میلیارد دلاری» به تهران تنها احتمال «گروگان‌گیری» شهروندان آمریکایی توسط رژیم ایران را بیشتر می‌کند. در عین حال، از آنجایی که روسیه تحت فشار فزاینده تحریم‌ها قرار دارد، مسکو نیز ممکن است از تهران الگوبرداری کند و شهروندان آمریکایی بیشتری را به عنوان اهرم فشار برای مذاکره به منظور رفع تحریم‌ها گروگان بگیرد.

ریچارد گلدبرگ، مشاور ارشد این اندیشکده درباره موضوع مذکور می‌گوید: «همه دوست دارند گروگان‌های آمریکایی را به خانه بازگردانند، اما پرداخت هفت میلیارد دلار باج به بزرگترین رژیم حامی تروریسم حکومتی در جهان، تنها چیزی را که تضمین می‌کند این است که شهروندان آمریکایی بیشتری نه تنها توسط ایران، بلکه توسط رژیم‌های دیگر در سراسر جهان گروگان گرفته شوند.»

 العربیه فارسی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا