ایرانخاورمیانه

وزیر نفت کویت: کاملا با ادعاها و اقدامات ایران درباره میدان نفتی الدره مخالفیم

وزارت خارجه کویت ایران را به آغاز مذاکرات ترسیم مرزهای دریایی فراخواند

سعد البراک، معاون رئیس شورای وزیران، وزیر نفت و وزیر امور اقتصادی و سرمایه‌گذاری کشور کویت با تاکید بر این‌که میدان نفتی الدره (مروارید) منابع طبیعی کویت و سعودی است و هیچ طرف دیگری در آن دارای حقوق نیست، گفت ادعاها و اقدامات ایران درباره این میدان نفتی دریایی را به‌طور کامل رد می‌کنیم.

یک منبع رسمی در وزارت امور خارجه کویت نیز دوشنبه 12 تیر تاکید کرد که منطقه دریایی که میدان گازی الدره در آن واقع شده، در آب‌های منطقه‌ای کشور کویت قرار دارد و منابع طبیعی آن با پادشاهی عربی سعودی مشترک است.

این مقام کویتی افزود: «تنها کویت و سعودی از حقوق خالص (انحصاری) در منابع طبیعی میدان الدره برخوردارند».

به گزارش خبرگزاری رسمی کویت «کونا»، این منبع خاطرنشان کرد: «دولت کویت بار دیگر از طرف ایرانی می‌خواهد تا مذاکرات در مورد تعیین مرزهای دریایی میان طرف‌های کویتی و سعودی به عنوان یک طرف واحد مذاکره‌کننده با طرف ایرانی را آغاز کند.»

شرکت نفتی «آرامکو» در منطقه خلیج و شرکت کویتی نفت خلیج، در دسامبر 2022، یادداشت تفاهمی برای توسعه میدان گازی الدره مشترک میان دو کشور، امضا کردند.

امضای این تفاهم‌نامه، در اجرای صورت‌جلسه مربوط به توسعه میدان الدره در عمق آب‌های خلیج که در مارس 2022 به امضا رسید، صورت گرفت. بر اساس این تفاهم‌نامه، کار در راستای پروژه توسعه میدان الدره و همچنین تسریع اقدامات، بلافاصله طبق طرح اجرای برنامه و جدول زمانی مورد تایید دو کشور، از سرگرفته می‌شود.

به گزارش خبرگزاری رسمی سعودی«واس»، توسعه میدان نفتی الدره در راستای اجرای یادداشت تفاهم پادشاهی عربی سعودی و دولت کویت انجام می‌شود که در 24 دسامبر 2019 در کشور کویت امضا شده و متضمن کار مشترک در زمینه توسعه و بهره‌برداری از میدان الدره است.

پیش‌بینی می‌شود که میدان گازی الدره با استخراج روزانه یک میلیارد فوت مکعب گاز طبیعی و 84 هزار بشکه در روز میعانات گازی و با تقسیم برابر تولید آن میان دو کشور برادر مورد بهره‌برداری واقع شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا