ایران

تجمع فعالین عرب در مقابل پارلمان اروپا به مناسب سالگرد قیام الاحواز

گروهی از فعالین ملی عرب به مناسبت سالگرد قیام ملت عرب در الاحواز، تجمعی اعتراضی مقابل پارلمان اروپا تشکیل دادند.

نمایندگان احزاب و شخصیت‌های عرب الاحوازی مقیم اروپا با تجمع در مقابل پارلمان اروپا در بروکسل، روز شنبه (27 فروردین)، بر رساندن صدای هموطنان خود در داخل ایران به مراکز بین‌المللی تاکید کرده و برای تحقق این منظور کمیته هماهنگی تشکیل دادند.

این تجمع به مناسبت سالگرد قیام ملت عرب در آوریل 2005 در اعتراض به شرایط وخیم سیاسی، اقتصادی، معیشتی و نابودی محیط زیست و ادامه سرکوب و فشارهای بی‌رویه‌ای توسط دولت مرکزی ایران علیه عرب‌های اهواز برگزار شد.

تظاهرکنندگان با سردادن شعارهایی علیه حکومت ایران و قرائت بیانیه‌ای خطاب به اعضای پارلمان اروپا و همچنین جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا، تلاش کردند صدای مردم خود را به گوش دولتمردان و جامعه بین‌المللی برسانند.

پس از این تجمع نیز نمایندگان احزاب و شخصیت‌های الاحوازی مقیم اروپا تاکید کردند ضمن احترام به دیدگاه‌های یکدیگر تلاش‌های خود را بر رساندن صدای هموطنان خود به مراکز بین‌المللی متمرکز کرده و برای تحقق این منظور کمیته هماهنگی تشکیل دهند.

به گزارش «العربیه» در بیانیه‌‌ای که در پایان این تجمع قرائت شد، آمده است که رژیم‌های حاکم بر ایران چه در دوره پهلوی و یا جمهوری اسلامی طی سالیان متمادی، سیاست پاکسازی نژادی را علیه مردم عرب اهواز را در پیش گرفته و این مردم را از همه حقوق انسانی و همچنین حق تعیین سرنوشت سیاسی، اقتصادی و فرهنگی محروم ساخته‌اند.

در ادامه این‌ بیانیه آمده که دولت مرکزی چه در گذشته و حال همواره سیاست‌ها و اقدامات خود را به‌طور فزاینده‌ای بر مبنای ستم و چپاول ثروت‌ها و منابع ملی و طبیعی مردم عرب و از جمله آن منابع عظیم نفت و گاز، مصادره زمین‌های حاصلخیز کشاورزان و همچنین خشکاندن رودخانه‌ها و انتقال آب به مناطق مرکزی ایران متمرکز کرده و پیش برده‌اند.

در این بیانیه گفته شده که دولت مرکزی ایران اقدام به کوچ دادن اجباری و آواره ساختن بسیاری از مردم عرب کرده و در راستای تغییر بافت جمعیتی این منطقه ساکنان اصلی را از بهره‌مندی از فرصت‌های شغلی و معیشتی محروم و برای تحکیم سلطه خود اقدام به جلب گسترده مهاجران بومی غیرعرب کرده است.

در بیانیه تجمع کنندگان معترض در مقابل پارلمان اروپا با اشاره به پشتیبانی مالی رژیم جمهوری اسلامی ایران از تروریسم در جهان و اقدامات بی‌ثبات‌کننده گروه‌های نیابتی آن در منطقه و همچنین برنامه‌های موشک‌های بالستیک، پهپادی، بیولوژیک و هسته‌ای که تهدیدی علیه ثبات و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی است، گفته شده که این رژیم تنها با چپاول ثروت‌ها و منابع انرژی منطقه الاحواز توانسته این برنامه‌های ویرانگر خود را پیش‌ ببرد.

معترضان به نقض‌ گسترده حقوق بشر و نبود آزادی بیان و ادامه اقدامات سرکو‌بگرانه و خشونت‌ علیه هر گونه فعالیت‌های سیاسی، مدنی و هویت‌طالبانه مسالمت‌آمیز مردم عرب و همچنین به ترور و ارعاب فعالان احوازی توسط عوامل رژیم در داخل و خارج از این کشور اشاره کردند.

در بخش پایانی این بیانیه نمایندگان احزاب و فعالان اهوازی از مقامات اروپایی خواسته‌اند تا در جهت توقف جنایت‌های هولناک رژیم و ملزم ساختن مقامات ایرانی به احترام به قوانین بین‌المللی و منشور حقوق بشر سازمان ملل متحد برای سفر گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل از این منطقه و همچنین وضعیت زندان‌های اهواز و تمامی مناطق ایران و ایجاد زمینه‌های مساعد برای آزادی فوری همه زندانیان سیاسی اقدام کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا