ایرانجهان

گزارش واشینگتن‌پست از اسناد افشا شده پنتاگون درباره ایران و کشورهای مختلف

واشینگتن‌‌پست در گزارشی به بررسی تعدادی از اسناد افشا شده پنتاگون در ارتباط با جاسوسی آمریکا از کشورهای مختلف پرداخته است. در این فهرست در کنار کشورهایی همچون ایران، روسیه و چین، متحدان آمریکا همچون اسرائیل و کانادا نیز تحت نظارت اطلاعاتی ایالات‌متحده بوده‌اند.

ایران

پس از گزارش اسناد افشا شده پنتاگون در ارتباط با تلاش آمریکا برای جاسوسی از برنامه هسته‌ای و نظامی ایران، واشینگتن پست نیز در گزارشی به بخشی از این اسناد اشاره کرد.

طبق این گزارش، اسناد افشا شده حاکی از این است که آمریکا به صورت روزمره حداقل چند فعالیت تسلیحاتی مخفی ایران و مباحث درونی مقامات جمهوری اسلامی را رصد می‌کند.

یکی از اسناد افشا شده درباره گفت‌وگوهای خصوصی مقامات جمهوری اسلامی درباره چگونگی پوشش خبری سفر اخیر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران است. این مقامات جمهوری اسلامی در این مورد بحث می‌کرده‌اند که آیا این سفر در رسانه‌های داخلی پوشش داده شود و در صورت پوشش خبری داخلی، چگونه می‌توان از آن به نفع تهران استفاده کرد.

یک سند دیگر با استناد به عکس‌های ماهواره‌ای و مکالمات شنود شده، از آماده‌سازی ایران برای یک پرتاب فضایی خبر می‌دهد. به گفته تحلیلگران، احتمال می‌رود این اسناد به پرتاب ماهواره خیام در تابستان سال گذشته مرتبط باشد.

این اسناد همچنین به جاسوسی آمریکا از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به عنوان یک راه دیگر دستیابی به اطلاعات درباره برنامه هسته‌ای ایران اشاره کرده است.

 

اوکراین

یکی از سندهای افشا شده پنتاگون چشم‌انداز تیره‌ای از برنامه اوکراین برای انجام ضدحمله در بهار ترسیم کرده و پیش‌بینی می‌کند این ضدحمله‌ها به پیشروی اندکی منجر خواهد شد که از اهداف اصلی کی‌یف «بسیار کمتر» است.

 

روسیه

چندین سند افشا شده نیز از نفوذ چشمگیر جامعه اطلاعاتی آمریکا در ارتش روسیه خبر می‌دهد تا حدی که در برخی موارد آمریکا توانسته اوکراین را از برخی حمله‌های پیش رو با خبر کند.

 

چین

در یکی از اسناد افشا شده این ارزیابی مطرح شده که استفاده اوکراین از سلاح‌های ناتو برای حمله به داخل خاک روسیه، می‌تواند پای چین را به جنگ باز کند و حمله به هر هدف استراتژیکی در روسیه می‌تواند به چین بهانه دهد تا برای روسیه سلاح بفرستد.

یکی اسناد افشا شده دیگر درباره اقدام چین در آزمایش سلاح فوق صوتی دی‌اف-۲۷ در ششم اسفند است. طبق این سند، این سلاح مافوق صوت در ۱۲ دقیقه دو هزار و ۱۰۰ کیلومتر را طی کرد و «به احتمال زیاد» توان عبور از پدافند موشک بالستیک آمریکا را داشته است.

بخشی دیگر از اسناد افشا شده پنتاگون نشان می‌دهد وزیر دفاع بریتانیا دستور داده طرح‌های ممکن برای استقرار یکی از ناوهای هواپیمابر بریتانیا در منطقه اقیانوسیه بررسی شود، که این اقدام احتمالا با همکاری آمریکا و شرکای منطقه‌ای بریتانیا انجام خواهد شد.

 

مصر

یکی از اسناد افشا شده پنتاگون درباره مکالمات بین عبدالفتاح السیسی، رییس‌جمهوری مصر، و مقامات ارشد نظامی این کشور درباره ارائه گلوله توپخانه‌ای و باروت به روسیه است. سیسی در این مکالمه تاکید کرده این اقدام باید کاملا محرمانه بماند تا مصر «با غرب به مشکل برنخورد.»

سند پنتاگون نشان می‌دهد یکی از مقامات مصری به سیسی گفته در صورت نیاز، به کارکنانش دستور می‌دهد برای تولید و ارائه گلوله‌های توپخانه‌ای به روسیه به صورت شبانه‌روزی کار کنند تا کمک پیشین روسیه را جبران کنند. در این سند به جزییات کمک پیشین روسیه اشاره نشده است.

 

مجارستان

بخشی دیگر از اسناد افشا شده اطلاعاتی آمریکا نشان می‌دهد نخست‌وزیر راست‌گرای دولت مجارستان در یک نشست استراتژیک با مقامات این کشور در سوم اسفند، دولت آمریکا را یکی از «سه عامل متخاصم اصلی» علیه مجارستان خوانده است.

 

اسرائیل

برخی از اسناد افشا شده نشان می‌دهد مقامات ارشد موساد در ماه فوریه خواستار اعتراض مقامات موساد و شهروندان اسرائیل به طرح تغییر نظام قضایی این کشور شده بودند.

 

ترکیه

اسناد افشا شده پنتاگون همچنین نشان می‌دهد شرکت نظامی خصوصی واگنر، وابسته به پوتین، با تماس با رابط‌های ترکیه‌ای خواستار خرید سلاح و تجهیزات نظامی از آنکارا برای استفاده در اوکراین و مالی شده بود. هنوز مشخص نیست دولت ترکیه نا چه حد از این موضوع با خبر بوده است.

 

کانادا

بر اساس برخی اسناد افشا شده دیگر، گروه هکری زاریا، وابسته به روسیه، در ششم اسفند اسکرین‌شات‌هایی را با اف‌اس‌بی، سرویس اطلاعاتی روسیه، به اشتراک گذاشته و مدعی شده به زیرساخت شبکه گاز کانادا دسترسی پیدا کرده است

گروه هکری زاریا به سرویس اطلاعاتی اف‌اس‌بی روسیه گفته می‌تواند شبکه توزیع گاز کانادا را به صورت ناگهانی قطع کند. اف‌اس‌بی نیز خاطرنشان کرده ایجاد انفجار در شبکه توزیع گاز کانادا، می‌تواند «عملیات موفق» محسوب شود

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا