ایرانخاورمیانه

بنیامین نتانیاهو: آمریکا در حال دستیابی به توافق کوچک با جمهوری اسلامی است

نتانیاهو در نشست کمیته دفاعی کنست گفته آمریکا در حال دستیابی به تفاهم یا «توافق‌ کوچک» با جمهوری اسلامی است. بر اساس این توافق، ایران در قبال آزادسازی پول‌های بلوکه شده‌اش، از غنی‌سازی اورانیوم بالای ۶۰ درصد خودداری خواهد کرد و زندانیان نیز مبادله خواهند شد.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، بنیامین نتانیاهو در نشست سه‌شنبه خود با کمیته امور خارجه و دفاعی پارلمان اسرائیل تاکید کرد هیچ توافقی با رژیم ایران، اسرائیل را ملزم نخواهد کرد و اسرائیل به انجام هر کاری برای دفاع از خود ادامه می‌دهد.

کانال ۱۳ اسرائیل به نقل از نمایندگان کنست که در این نشست حضور داشتند گزارش داد نتانیاهو تلویحا گفته که اسرائیل می‌تواند با این توافق کوچک احتمالی آمریکا با ایران کنار بیاید.

نتانیاهو با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر ایران به جای کشورهای عربی، به بزرگ‌ترین تهدید علیه اسرائیل تبدیل شده، گفت: «بیش از ۹۰ درصد تهدیدهای امنیتی اسرائیل، از ایران و نیروهای نیابتی آن ناشی می‌شود.»

نخست‌وزیر اسرائیل گفت: «در حالی که از یک سو برای توقف ایران تلاش می‌کنیم، از سوی دیگر نیز در تلاشیم حلقه صلح خود را گسترده‌تر کنیم. این اقدامات برای ما هم چالش و هم فرصت ایجاد می‌کند.»

با وجودی که مقام‌های آمریکایی پیشرفت مذاکرات بین جمهوری اسلامی و آمریکا را تکذیب می‌کنند، روزنامه هاآرتص گزارش داد مقام‌های اسرائیلی معتقدند که این مذاکرات بسیار جدی است.

به گزارش هاآرتص به نقل از دو مقام ارشد اسرائیلی، هدف دولت آمریکا از انکار پیشرفت مذاکرات، خودداری از به رای گذاشتن توافق در کنگره است.

یک روز پس از رد گمانه‌زنی‌ها درباره «توافقی جایگزین برجام» از سوی مقام‌های جمهوری اسلامی، یک مقام آمریکایی نیز روز سه‌شنبه به رویترز گفت: «هیچ صحبتی درباره توافق موقت وجود ندارد.»

این مقام، که نخواست نامش فاش شود، گزارش‌ رسانه‌ها درباره تماس‌های اخیر بین واشینگتن و تهران را تکذیب نکرد، اما گفت گمانه‌زنی‌ها درباره اینکه تماس‌ها مربوط به توافق هسته‌ای موقت است، نادرست است.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، روز دوشنبه مذاکرات غیرمستقیم تهران با واشینگتن را تایید کرد اما مبنای مذاکرات صورت گرفته را «همان توافق امضا شده» برجام دانست و «برخی گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای مبنی بر توافق موقت و امثال این موارد که توافقی جایگزین برجام باشد» را رد کرد.

با وجود انکار گزارش‌ها از توافق احتمالی میان ایران و آمریکا، متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز سه‌شنبه، در نشست خبری خود گزارش‌ها درباره آزادسازی حدود سه میلیارد دلار از پول‌های بلوکه شده ایران در عراق را تایید کرد. او گفت که این وجوه فقط می‌تواند برای معاملات بشردوستانه و سایر معاملاتی که شامل تحریم نمی‌شوند، استفاده شود.

هفته گذشته، آکسیوس به نقل از سه منبع آگاه گزارش داد که مقام‌های آمریکا و ایران ماه گذشته در عمان گفت‌وگوهایی غیرمستقیم برگزار کردند و در این مذاکرات مقام‌های عمانی پیام‌های دو طرف را میان اتاق‌های جداگانه‌ بین مقامات این دو کشور منتقل می‌کردند.

روزنامه اسرائیلی هاآرتص نیز هفته گذشته گزارش داد که تماس‌ها میان ایران و آمریکا برای دستیابی به توافق احیای برجام در روزهای اخیر پیشرفت چشمگیری داشته و از نظر نهادهای امنیتی اسرائیل، این احتمال وجود دارد که دو طرف «ظرف چند هفته به توافقی برسند».

بر اساس آمار اخیر ارائه شده از سوی رافائل گروسی، مدیر‌کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در تازه‌ترین گزارش خود به شورای حکام آژانس، ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران در سه ماهه گذاشته به میزان یک‌چهارم افزایش یافته است.

همچنین طبق گزارش‌ها، ذخیره اورانیوم غنی‌شده ایران با غلظت ۶۰ درصد همچنان در حال افزایش است و در حال حاضر این ذخایر تقریبا برای ساخت دو بمب اتم کافی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا