جهان

‏‏‏سفارت افغانستان در پکن زیر نظر طالبان بازگشایی شد

معاون سخنگوی طالبان روز پنج‌شنبه، هشتم اردیبهشت، از فعالیت دوباره سفارت افغانستان در پکن خبر داد.

انعام‌الله سمنگانی در رشته توئیتی از محی‌الدین سادات، به عنوان سرپرست سفارت افغانستان در چین، نام برده و گفت که در جلسه بازگشایی سفارت افغانستان در چین علاوه بر دانشجویان افغان، شماری از مقام‌های بلندپایه‌ دولتی و شرکت‌های چینی نیز حضور داشته‌اند.

به گفته معاون سخنگوی طالبان، آقای سادات در این جلسه از آمادگی سفارت افغانستان برای «پیشبرد و توسعه‌ روابط سیاسی و دیپلماتیک با چین» و «ارائه خدمات کنسولی به شهروندان افغانستان مقیم در این کشور و چینایی‌هایی که خواهان تعامل با افغانستان هستند» خبر داده است.

از زمان روی کار آمدن دوباره طالبان در افغانستان از اواسط تابستان پارسال، چین روابط خوبی با مقامات این گروه داشته است، اما تاکنون حکومت آنان را آشکارا به‌ رسمیت نشناخته است.

یک هفته پیش از برگزاری سومین نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان در پکن، وزیر خارجه چین چهارم فروردین به‌‌صورت «غیرمنتظره» به کابل رفت.

خبرگزاری باختر که از سوی حکومت طالبان اداره می‌شود، همان موقع اعلام کرد که وزیر خارجه چین قرار است با مقامات طالبان درباره موضوع‌های مختلف از جمله «گسترش روابط سیاسی، همکاری‌های اقتصادی و ترانزیتی» دیدار و گفت‌وگو داشته باشد.

چین منافع اقتصادی و معدنی بسیاری در افغانستان دارد و پکن همواره خواهان تعهدات بیشتر از سوی طالبان برای جلوگیری از استقرار و عملیات اویغورهای مخالفت دولت چین در افغانستان بوده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا