ایران

سازمان‌های حقوق بشری: ۱۲ نفری که در زندان زاهدان اعدام شدند شهروندان بلوچ بودند

نهادهای حقوق بشری با اعلام اسامی زندانیانی که روز دوشنبه در زاهدان اعدام شدند، آنها را ۱۲ شهروند بلوچ، شامل ۱۱ مرد و یک زن، معرفی کردند؛ به گفته این نهادها، بیش از ۲۰ درصد اعدام‌ها در ایران شامل شهروندان بلوچ است.

خبر اعدام شماری از زندانیان در سحرگاه دوشنبه در زندان مرکزی زاهدان ابتدا بدون جزییات منتشر شد اما شامگاه دوشنبه برخی رسانه‌ها، از جمله وبسایت‌های حال‌وش، سازمان حقوق بشر ایران و هرانا، گزارش دادند که اعدام شدگان دست‌کم ۱۲ نفر بوده‌اند.

بنابر این گزارش‌ها، اتهام شش نفر از اعدام‌شدگان به اسامی نصیر محمدانی، محمدنبی کبدانی، ابراهیم رخشانی، دستگیر گرگیج، ابراهیم گرگیج و جلیل گرگیج مرتبط با مواد مخدر اعلام شده بود.

اتهام شش نفر دیگر، به اسامی مهدی نصیری، عیسی صفری، حمیدالله پالیز، محمدعلی کهرازهی، محمدعمر کهرازهی، و همچنین یک زن با نام خانوادگی گرگیج، قتل اعلام شده بود.

این افراد از روز شنبه به سلول انفرادی منتقل شده بودند و اعدام آنها به صورت جمعی سحرگاه دوشنبه در زندان مرکزی زاهدان به اجرا درآمد.

قوه قضاییه و سایر مقام‌های جمهوری درباره این اعدام‌ها اظهار نظر رسمی نکرده‌اند.

اوایل خرداد نیز نهادهای حقوق بشری اعلام کردند همزمان با موج تازه اعتراضات در شهرهای مختلف ایران، جمهوری اسلامی طی ۱۰ روز دست‌کم ۲۶ زندانی محکوم به اعدام را در شهرهای مختلف به دار آویخته است.

پیش از این سازمان حقوق بشر ایران با ابراز نگرانی از «ارتباط معنادار بین اجرای احکام اعدام و رویدادهای سیاسی»، هشدار داده بود هر زمان اعتراضات مردمی در ایران افزایش می‌یابد «مقام‌های جمهوری اسلامی از مجازات اعدام برای ارعاب و ایجاد وحشت در جامعه استفاده می‌کنند».

سرانه اعدام در ایران در رده نخست جهان قرار دارد و سازمان عفو بین‌الملل در تازه‌ترین گزارش خود که دو هفته پیش منتشر شد اعلام کرد شمار اعدام‌ها در جهان در سال ۲۰۲۱ میلادی نسبت به سال قبل از آن حدود ۲۰ درصد افزایش یافت و یکی از دلایل اصلی آن افزایش شمار اعدام‌ها در ایران بود و ۵۴ درصد اعدام‌ها در ایران صورت گرفت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا