جهان

وزیران دفاع آمریکا و چین بر مواضع مخالف دو کشور در ارتباط با تایوان تاکید کردند

وزیران دفاع آمریکا و چین در اولین دیدار مستقیم خود بر عدم تغییر مواضع کشورهایشان در ارتباط با تایوان تاکید کردند.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، با همتای چینی خود وی فنگ در حاشیه نشست امنیتی سنگاپور برای اولین بار از زمان روی کار آمدن دولت بایدن دیداری یک ساعته برگزار کردند.

به گزارش رویترز به نقل از مقام‌های آمریکایی و چینی، فضای این نشست دوستانه بود، اما هیچ نشانه‌ای از پیشرفت در حوزه‌های امنیتی اصلی مورد اختلاف دو کشور حاصل نشد.

رویترز به نقل از مقام‌های آمریکایی گزارش داد که بیشتر این نشست بر مساله تایوان متمرکز بود، اما طرفین بر عدم تغییر مواضع مخالف خود درباره این موضوع تاکید کردند.

طبق بیانیه پنتاگون، آستین در این نشست از چین خواست از اقدامات بی‌ثبات‌کننده در منطقه پرهیز کند.

آستین همچنین تاکید کرد که آمریکا و چین باید رقابت‌های خود را مدیریت کرده و راه‌های ارتباطی دو جانبه را باز نگه دارند.

وزیر دفاع آمریکا همچنین بر اهمیت حفظ صلح و ثبات در شرق آسیا و مخالفت واشینگتن با اقدامات بی‌ثبات‌کننده پکن علیه تایوان تاکید کرد.

دو طرف همچنین درباره مسائل امنیتی جهانی، از جمله بحران هسته‌ای کره شمالی و جنگ روسیه علیه اوکراین گفت‌وگو کردند.

آستین پس از این دیدار گفت: «با وجود رفتارهای تهاجمی فزاینده چین در شرق آسیا، ایالات متحده برای کنترل تنش‌ها با پکن تلاش خود را انجام خواهد داد.»

از سوی دیگر، یکی از سخنگویان وزارت خارجه چین اعلام کرد که در این نشست، وزیر خارجه چین تاکید کرده که پکن تایوان را بخشی از خاک خود می‌داند.

این سخنگوی وزارت خارجه چین افزود: «ارتش چین در واکنش به هر تلاش برای استقلال تایوان، چاره‌ای به جز جنگ و مقابله با چنین تلاش‌هایی ندارد تا از استقلال و تمامیت سرزمینی چین دفاع کند.»

چین که تایوان را بخشی از خاک خود می‌داند در دوسال اخیر فعالیت‌های نظامی خود را در اطراف تایوان افزایش داده است.

آمریکا و چین علاوه بر موضوع تایوان، بر سر چندین موضوع امنیتی مهم از جمله گسترش نفوذ پکن در دریای جنوبی چین و جنگ اوکراین و نیز چگونگی مدیریت رقابت‌های تجاری دوجانبه اختلافات گسترده‌ای دارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا