آذربایجانایران

کتیبه‌ میخی‌ اورارتویی‌«قیرخ‌قیزلار‌» سراب‌ در معرض تخریب و نابودی

کتیبه‌ ارزشمند‌ ۳هزار ساله «قیرخ‌قیزلار‌» شهرستان سراب آذربایجان شرقی، در نتیجه بی‌توجهی مسئولان میراث فرهنگی ایران در معرض تخریب قرار گرفته و‌ نیازمند توجه جدی است.

کتیبه‌ «نشتوْلو‌» یا‌ «قیرخ‌قیزلار‌» به خط میخی و‌ به زبان اورارتویی است. قدمت‌ کتیبه‌ به‌ قرن‌ هشتم‌  قبل از میلاد بر می‌ گردد‌ و بر روی‌ یک‌ صخره بزرگ با‌ طول‌ تقریبا ۵/۴ متر در دره‌ قارا‌ داغ‌ «قره‌ کوه» روستای‌ قیرخ‌قیزلار‌ شهرستان‌ سراب‌ هک شده است.

کتیبه‌ نشتولو قیرخ قیزلار و سنگ‌ افراشته‌ های‌ اطراف‌ آن‌ سالهاست‌ که‌ با‌ بی‌مهری‌ و بی‌‌توجهی مسئولان‌ و‌ مدیران‌ میراث‌ فرهنگی‌ آذربایجان‌ شرقی بدون‌ هیچ‌ گونه‌ حفاظ‌ و‌ حراست‌ در مقابل‌ عوامل‌ طبیعی‌ و‌ حفاران‌ غیر مجاز‌ دوام‌ آورده‌ است، این‌ روزها‌ نیز‌ در آستانه‌ تخریب‌ و‌ نابودی‌ کامل‌ قرار‌ دارد.

این کتیبه که در ۱۲ سطر و به ابعاد ۱۰۶ در ۷۵ سانتی متر کنده شده مربوط به آرگیشتی پسر روسا است و در آن از تصرف سرزمین های‌ گیردو، گیتو، هانی و توایشدو سخن‌ رفته است.

در نزدیکی این سنگ‌ نبشته وجود سنگ افراشتها قابل مطالعه‌ است، همچنین در شمال این سنگ افراشتها، یکی‌ از ۲۱ قلعه ای که شاه اورارتویی‌ فتح کرده، واقع شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا