ایران

تلاش وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه برای هماهنگی بیشتر در میانه گزارش‌ها از نفوذ موساد

در میانه گزارش‌های متعدد از نفوذ موساد در دستگاه‌ها و نهادهای اطلاعاتی جمهوری اسلامی، یک خبرگزاری دولتی ایران از دور جدید همکاری میان وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران خبر داد.

خبرگزاری ایسنا روز دوشنبه سوم مرداد دراین زمینه نوشت اسماعیل خطیب، وزیر اطلاعات و محمد کاظمی، رییس جدید سازمان حفاظت اطلاعات سپاه بر «هم افزایی و هماهنگی» میان این دو نهاد اطلاعاتی-امنیتی تاکید دارند.

به گزارش این خبرگزاری، این دو روز سیزدهم تیر در یک جلسه مشترک برای ایجاد هماهنگی‌های بیشتر میان نهادهای تحت کنترل خود شرکت کردند.

این در حالی است که در هفته‌ها و ماه‌های اخیر پس از کشته شدن و مرگ مشکوک چندین عضو سپاه پاسداران و عوامل مرتبط با برنامه هسته‌ای و نظامی جمهوری اسلامی، گزارش‌هایی نیز از نفوذ موساد در ایران منتشر شد.

روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی با اشاره به ترس مقام‌های ایران از ادامه اقدام‌های اسرائیل در داخل خاک ایران به نقل از یک سیاستمدار اصلاح‌طلب در ایران نوشت به نظر می‌رسد اسرائیل برای انجام آزادانه عملیات خود یک سازمان گسترده در ایران ایجاد کرده است.

با این حال، ایسنا اضافه کرد تلاش برای این هماهنگی‌ها در حالی است که در سال های گذشته گزارش‌هایی مبنی بر «اختلاف» میان این دستگاه‌های اطلاعاتی کشور از جمله در مورد پرونده‌هایی مثل فعالان محیط زیستی زندانی منتشر شد.

این خبرگزاری این ادعا را مطرح کرد که در نتیجه «هم‌افزایی و همفکری» وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه، این دو توانسته‌اند در یک ماه اخیر چند عملیات اطلاعاتی از جمله اعضای یک شبکه «تجزیه‌طلب» در شمال غربی ایران، بازداشت دیپلمات‌های خارجی به اتهام «نمونه‌برداری از خاک» ایران و دستگیری «عوامل موساد» را انجام دهند.

این اظهارات در حالی است که سازمان اطلاعات سپاه در ماه‌های اخیر با رسوایی‌های متعددی روبه‌رو بوده که منجر به برکناری حسین طائب، رییس پیشین آن شد.

در ماه‌های اخیر، خنثی‌سازی و افشای طرح سازمان اطلاعات سپاه پاسداران برای ترور شهروندان اسرائیلی در ترکیه، روابط آنکارا و تهران را برای مدتی پرتنش کرد.

روز سی تیر، ایران اینترنشنال گزارشی منتشر کرد که نشان می‌داد یک مقام ارشد دیگر سپاه پاسداران به نام یدالله خدمتی، در ایران مورد بازجویی ماموران موساد قرار گرفته و در این بازجویی چند ساعته اطلاعاتی درباره انتقال سلاح به سوریه، عراق، لبنان و یمن داده است.

ایران اینترنشنال همچنین نهم اردیبهشت‌ماه در گزارشی اختصاصی از ویدیوی بازجویی منصور رسولی مرتبط یگان ۸۴۰ نیروی قدس خبر داد که او در آن به ماموریت خود برای انجام سه ترور در ترکیه، آلمان و فرانسه اذعان کرده بود.

دو روز پس از برکناری حسین طائب ار ریاست سازمان اطلاعات سپاه پاسداران، ابراهیم جباری، فرمانده «سپاه حفاظت ولی امر» نیز که مسئولیت حفاظت از رهبر جمهوری اسلامی را بر عهده دارد، پس از ۱۲ سال برکنار شد و حسن مشروعی‌فر جایگزین او شد.

در ادامه موج جدید تغییرات در نهادهای اطلاعاتی و امنیتی سپاه پاسداران، علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی، مجید خادمی را به سمت ریاست سازمان حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران منصوب کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا