جهان

گزارش وزارت دادگستری آمریکا بایدن را «مسن» و «دارای حافظه‌ای ضعیف» خواند

بازپرس ویژه وزارت دادگستری آمریکا جو بایدن را در ارتباط با نگهداری اسناد محرمانه متهم نشناخت. او در گزارش خود بایدن را «مردی مسن، با حسن نیت و دارای حافظه‌ای ضعیف» توصیف کرد.

طبق این گزارش که پنج‌شنبه ۱۹ بهمن منتشر شد، بایدن در مصاحبه‌های روند تحقیقات، یادش نمی‌آمد چه زمانی معاون رییس‌جمهوری بود و پسرش چه زمانی فوت کرد.

گزارش وزارت دادگستری آمریکا گفت جو بایدن «عمدا» اسناد طبقه‌بندی شده دوران معاون ریاست جمهوری خود را در خانه و دفتر کار نگهداری و افشا کرده است اما هیچ اتهامی متوجه او نیست.

رابرت هر،بازپرس ویژه وزارت دادگستری، در گزارشش نوشت حافظه بایدن هنگام مصاحبه با تیم دادستانی «به شدت محدود» بود.

این گزارش در عین حال خاطرنشان کرد با توجه به اینکه ممکن بود این اطلاعات فوق‌العاده حساس مفقود شده یا به دست دشمنان آمریکا بیافتد، اقدام‌های بایدن امنیت ملی را در معرض خطر قرار داده است.

وکیلان بایدن در نظرات خود درباره این گزارش نوشتند با در نظر گرفتن اینکه بایدن باید درباره اتفاق‌های سال قبل توضیح می‌داد، این نقص یادآوری مساله‌ای غیرعادی نبود و چنین مطالبی نباید در گزارش وزارت دادگستری جایی داشته باشند.

بایدن در واکنش به گزارشبازپرس ویژه وزارت دادگستری در یک سخنرانی در ویرجینیا گفت: «حافظه من خوب است.»

او در واکنش به این نظر بازپرس که گفته بود بایدن زمان فوت پسرش را به یاد نمی‌آورد، گفت: «او چطور جرات کرده این موضوع را مطرح کند. راستش وقتی از من این سئوال را پرسیدند با خودم گفتم این موضوع به کار لعنتی آنها ربطی ندارد.»

بایدن با اشاره به اینکه بدون مانع‌تراشی با تیم تحقیق و تفحص همکاری کرده و اسناد محرمانه را نیز پس داده، گفت این در حالی است که ترامپ برعکس عمل کرد.

دونالد ترامپ با اشاره به رفع اتهام از جو بایدن در ارتباط با نگهداری اسناد محرمانه از یک سو و ادامه اتهام‌های مشابه علیه خود از سوی دیگر، در تروث سوشال گفت سیستم قضایی آمریکا «دو لایه» است و افراد را به صورت «انتخابی» تحت پیگرد قرار می‌دهد.

ترامپ اقامه چهار شکایت کیفری علیه خود، از جمله در ارتباط با نگهداری از اسناد محرمانه را با انگیزه‌های سیاسی دانسته و می‌گویند بایدن پشت این شکایت‌ها است.

جاش هالی، سناتور جمهوری‌خواه، در ایکس نوشت: «جو بایدن زمانی را که معاون رییس‌جمهور بود به یاد نمی‌آورد. او چطور صلاحیت دارد که برای چهار سال دیگر رییس‌جمهور آمریکا شود؟»

تا پیش از آنکه ماموران اف‌بی‌آی در مرداد ۱۴۰۱ عمارت ترامپ در ایالت فلوریدا، معروف به مار-ئه-لاگو را تفتیش کرده و ده‌ها سند محرمانه را در آنجا کشف کنند، ترامپ از پس دادن این اسناد خودداری کرده بود. همین اقدام باعث شد ترامپ و دو کارمندش به اتهام تلاش برای جلوگیری از اجرای عدالت، تحت پیگرد قرار بگیرند.

ترامپ خود را در ارتباط با این شکایت بی‌گناه خوانده است. قرار است ترامپ در ماه مه در این ارتباط محاکمه شود، اما احتمال به تعویق افتادن دادگاه وجود دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا