ایرانخاورمیانه

تعطیلی فرودگاه دمشق و گزارش‌ها از تصمیم اسرائیل برای قطع کامل انتقال سلاح ایران به لبنان

در پی حمله هوایی چند روز پیش منسوب به اسرائیل علیه فرودگاه دمشق، مقام‌های سوریه روز یکشنبه از تعطیلی موقت این فرودگاه خبر دادند؛ همزمان، رسانه‌های اسرائیلی گزارش داده‌اند حمله اخیر برای قطع کامل انتقال سلاح از تهران به لبنان بوده است.

کانال ۱۲ اسرائیل روز یکشنبه گزارش داد که اسرائیل با اینکه در جریان حملات متعددش توانسته بود مانع از انتقال بخش عمده‌ای از تسلیحات ایران به مقصد حزب‌الله لبنان شود، اما این حملات فقط حدود ۷۰ درصد قاچاق تسلیحات از ایران را هدف گرفت و همچنان سلاح‌هایی به لبنان قاچاق می‌شد.

به گزارش کانال ۱۲، پس از آن اسرائیل تصمیم گرفت «اقدام خود را تکمیل کند» و فرودگاه دمشق را که مسیر اصلی انتقال این تسلیحات است از کار بیندازد.

خبرگزاری دولتی سوریه، سانا، روز یکشنبه آسیب دیدن هر دو باند فرودگاه دمشق در جریان حمله اخیر «دشمن اسرائیلی» را تایید کرد و نوشت حسین عرنوس، نخست وزیر این کشور، از عملیات بازسازی فرودگاه بازدید کرد.

به گزارش سانا، تمامی پروازهای ورودی و خروجی فعلا به فرودگاه بین‌المللی حلب منتقل شده است.

مقام‌های اسرائیلی بارها هشدار داده‌اند سلاح‌های جمهوری اسلامی برای گروه حزب‌الله لبنان ابتدا به فرودگاه دمشق یا پایگاه «تی فور» در نزدیکی پالمیرا منتقل می‌شود و پس از مدتی انبار شدن در زاغه‌های پنهانی، به داخل لبنان قاچاق می‌شود.

ماه گذشته اویخای ادرعی، سخنگوی عربی‌زبان ارتش اسرائیل، اعلام کرد که شماری از این محموله‌های تسلیحاتی با پروازهای مسافری و در بین چمدان‌های مسافران از تهران به دمشق منتقل می‌شود.

او سه هفته پیش نیز برای نخستین بار اعلام کرد رضا صفی‌الدین، داماد لبنانی قاسم سلیمانی، یکی از مسئولان اصلی قاچاق سلاح از ایران به سوریه و سپس به لبنان است.

به گزارش تایمز اسرائیل، ارتش این کشور چندی پیش جزییاتی از سلاح‌های منتقل شده ایران به لبنان را منتشر کرد.

بنابر این گزارش، تجهیزات ایران به صورت قطعات کوچک به سوریه و سپس لبنان می‌رسد و گروه حزب‌الله در پایگاه‌های زیرزمینی خود با استفاده از این قطعات راکت‌های معمولی را به موشک‌های هدایت شونده تبدیل می‌کند.

حملات منسوب به اسرائیل علیه مناطقی در سوریه طی چند ماه اخیر شدت یافته است.

در تازه‌ترین حمله نیز حکومت بشار اسد اعلام کرد بامداد جمعه موشک‌های شلیک شده از جولان به سوی دمشق شلیک شد. سوریه ابتدا از رهگیری اکثر موشک‌ها و خنثی شدن این حمله سخن گفته بود.

چند روز پیش نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل، به هفته‌نامه بریتانیایی اکونومیست گفت کشورش به جای پرداختن به پاهای هشت‌پا و گروه‌های نیابتی ایران «سر هشت‌پا» را هدف می‌گیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا