جهانخاورمیانهسیاست

نخست‌وزیر عراق در راه واشینگتن؛ میان ایران و آمریکا نقش پستچی را بازی نمی‌کنیم

مصطفی الکاظمی، نخست‌ وزیر عراق در آستانه سفر به آمریکا در گفتگویی گفت که کشورش نقش «پستچی» را در روابط میان ایران و آمریکا بازی نخواهد کرد.

مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق امروز سه‌شنبه ۲۸ مرداد در آستانه سفر به آمریکا در مصاحبه‌ای اختصاصی با اسوشیتدپرس گفت که عراق همچنان به کمک و هم‌یاری آمریکا نیاز دارد. آقای الکاظمی همچنین در مورد انتقال پیام بین مقام‌های ایرانی و آمریکایی گفت که بغداد «نقش پستچی را بازی نمی‌کند.»

قرار است نخست‌وزیر عراق روز پنجشنبه ۳۰ مرداد با رئیس جمهوری آمریکا دیدار و گفت‌وگو کند. طرح چنین پرسشی از سوی خبرنگار اسوشیتدپرس ناشی از دیدار اخیر آقای الکاظمی با مسئولان جمهوری اسلامی در تهران بوده است.

نخست ‌وزیر عراق گفت که کشورش هنوز برای مقابله با «تهدیدات تروریستی داعش» به کمک آمریکا نیاز دارد، هرچند فعلا احتیاجی به حمایت نظامی مستقیم ندارد.

سفر نخست‌وزیر عراق به واشنگتن در حالی صورت می‌گیرد که حملات نیروهای شبه ‌نظامی وابسته به جمهوری اسلامی علیه نظامیان آمریکا طی هفته‌های اخیر شدت گرفته است. از ماه اکتبر سال گذشته تا ژوئن امسال دست‌کم ۳۹ حمله راکتی به پایگاه‌های آمریکایی در عراق انجام شده است.

خبرگزاری فرانسه نیز با انتشار گزارشی از بغداد ضمن پوشش خبری سفر آقای الکاظمی به واشنگتن به افزایش حملات موشکی به مواضع آمریکا و همچنین نهادهای دولتی عراق اشاره کرده است.

دولت آقای الکاظمی با چالش‌های فراوانی روبه‌رو است، که یکی از آن‌ها پایان دادن به فعالیت‌های مجزای گروه‌های شبه‌نظامی شیعه، خلع سلاح آن‌ها و یک‌پارچه کردن ارتش است. آن‌چه به تنش‌هایی با برخی از شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی نیز انجامیده است.

آقای کاظمی همچنین با صدور دستور در اختیار گرفتن گذرگاه‌های مرزی که گروه‌های شبه‌نظامی از آن‌ها برای قاچاق و اخذ مالیات از تجار استفاده می کردند، خشم این گروه‌ها را برانگیخته است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا