آذربایجاناجتماعیایرانسیاست

اعتراضات به حمایت تسلیحاتی ایران از ارمنستان؛ گزارشی تازه از شمار بازداشت شدگان

عصر روز پنجشنبه ۱۰ مهرماه، در جریان اعتراضات به ارسال و انتقال سلاح به ارمنستان از سوی ایران، شمار زیادی از فعالین مدنی آذربایجانی در شهرهای مختلف توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند.

این اعتراضات در پی انتشار فراخوانی صورت گرفت که اخیرا در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده و از مردم خواسته بود تا برای اعتراض به ارسال و انتقال سلاح از ایران به ارمنستان و همچنین حمایت از جمهوری آذربایجان در نبرد آزادسازی قاراباغ عصر روز پنجشنبه ۱۰ مهرماه در تهران، تبریز، اورمیه، اردبیل، زنجان و سایر شهرهای تورک‌نشین حضور به‌هم رسانند.

از اردبیل گزارش می‌رسد، مرضیه جوانشیر، داریوش نیازی‌شیران، احمد محمدپور ، یاشار مرادی، علی معالی و یونس مرادی مابین چهارراه امام و چهارراه شریعتی با یورش مأمورین امنیتی ایران بازداشت شده‌اند.

مرضیه جوانشیر
داریوش نیازی‌شیران

ساعاتی پیش از این فعالین، علی خیرجو، محسن اسمعیلی مقدم و میثم جولانی نیز در اردبیل توسط نیروهای امنیتی ایران بازداشت و به مکان‌های نامعلومی منتقل شده‌اند. بازداشت علی خیرجو با هجوم مامورین امنیتی به منزل شخصی این فعال مدنی و ضرب و شتم وی، خانواده و همسایگان همراه بوده است.

محسن اسمعیلی مقدم و علی خیرجو

میثم جولانی

به گزارش منابع خبری همان روز هوشنگ نقی‌زاده ، امیر گوهری ، اشکان سعادت‌مهر، رضا خلیلی به پلیس امنیت شهر اورمیه احضار و پس از بازجویی ساعت ۲۰ شب همان روز آزاد گردیده‌اند.

بر اساس اظهارات شاهدان عینی، خانمی که آغازگر اعتراضات در شهر اورمیه بوده و هویت وی احراز نشده در خیابان امام توسط سرهنگ گنجعلی فرمانده یگان امداد با ضرب و شتم بازداشت شده و به مکانی نامعلوم منتقل شده است. همچنین، جواد رضایی در خیابان امام (محل تجمع)، سالار طاهر افشار در خیابان عطایی و سهند بهنمون نیز در همان محل بازداشت گردیده‌اند و تا لحظه تنظیم خبر اطلاعی از سرنوشت این فعالین در دست نیست

شاهدان عینی گزارش داده‌اند در تجمع روز پنچشنبه ۱۰ مهر در خیابان امام اورمیه دهها تن از شهروندان بازداشت گردیده اند که اسامی این شهروندان تاکنون احراز هویت نشده است

از صبح روز پنجشنبه پلیس اطلاعات و امنیت اورمیه بیش از ۱۰۰ نفر از فعالین را احظار تلفنی و تهدید به بازداشت کرده اند که بیشتر فعالین به علت غیر قانونی دانستن این اقدام از حضور در اطلاعات ممانعت کرده اند.

همچنین از خیاو (مشکین‌شهر خبر می‌رسد که تا بدین لحظه وحید خاوندی، سیامک سیفی، کاظم صفابخش، مهدی عباداللهی، شهروز همت‌اوغلی و قدرت منافزادگان توسط نیروهای امنیتی ایران بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده‌اند.

بر اساس گزارشات منتشر شده نیروهای امنیتی شبانه به منزل زهرا اصلانی فعال مدنی آذربایجانی ساکن پاکدشت  یوروش برده‌اند که به دلیل بی خبری از این فعال آذربایجانی، گمانه‌زنی‌ها درباره بازداشت وی قوت گرفته است.

زهرا اصلانی

عصر روز پنجشنبه ۱۰ مهرماه، در جریان اعتراضات به ارسال و انتقال سلاح به ارمنستان از سوی ایران، پوریا جعفری یکی از شهروندان تورک ساکن تهران توسط نیروهای امنیتی در میدان امام حسین بازداشت شده است.

پیمان آقایی دیگر فعال مدنی آذربایجانی نیز همان روز در پارساباد مغان بازداشت شده است.

در زنجان مجید کریمی، اکبر قره‌باغی و هویت ۵ نفر دیگر از بازداشت‌شدگان هنوز مشخص نیست.

در تبریز، مهدی دوستدار، احد باقری و نزدیک به ۴۰ تن دیگر از بازداشت شدگان که هنوز هویت آنان مشخص نشده است.

مهدی دوستدار
احد باقری

مرتضی نقی زاده، مجتبی نقی زاده و محمد نقی زاده از بازداشت شدگان اعتراضات به حمایت تسلیحاتی ایران از ارمنستان در تبریز می‌باشند که احراز هویت شده‌اند.

مرتضی نقی زاده، مجتبی نقی زاده و محمد نقی زاده

پیش از برگزاری این راه‌پیمایی اعتراضی، در یک تجمع اعتراضی دیگر که روز سه‌شنبه ۸ مهر در پارک جیرال اردبیل برگزار شده بود عسگر اکبرزاده، مهدی هوشمند، سجاد جولانی، حسین بالاخانی، مجتبی پروین، مصطفی پروین، محمد جولانی، حامد حیدری باریس، بهمن خیرجو، پرویز سیابی، مرتضی پروین و سبحان بخشی توسط نیروهای امنیتی با ضرب و شتم شدید که برخی از آنها متحمل جراحات و شکستگی استخوان اعضای بدن شده بودند، بازداشت شدند.

روز گذشته، پنجشنبه ۱۰ مهرماه سازمان عفو بین‌الملل با انتشار بیانیه‌ای از بازداشت‌های گسترده در این اعتراضات ابراز نگرانی کرده و خواستار آزادی فوری معترضین بازداشت شده در این اعتراضات شده بود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا