آذربایجان

سامانه‌های اس-۳۰۰ ارمنستان چگونه منهدم شدند؟ (جزییات)

به گزارش بخش فارسی گروه خبری ای‌ان‌تی، نشریه «میدل ایست آی» با استناد به یک منبع نظامی در باکو، جزئیاتی از عملیات انهدام این سامانه‌ها را منتشر کرد.

در طول جنگ ۴۴ روزه دوم قره باغ، ارتش آذربایجان تقریباً در اولین روزهای عملیات نظامی سیستم دفاع هوایی ارتش ارمنستان از جمله سامانه های موشکی ضد هوایی اس-۳۰۰ را در سرزمین های اشغالی منهدم کرد. از تصاویر منتشر شده در اینترنت مشخص است که از پهپادهای انتحاری هاروپ نیز (حداقل در دو مورد) برای از بین بردن سامانه‌های اس-۳۰۰ ارمنستان استفاده شده است.

به گزارش بخش فارسی گروه خبری ای‌ان‌تی، نشریه «میدل ایست آی» با استناد به یک منبع نظامی در باکو، جزئیاتی از عملیات انهدام این سامانه‌ها را منتشر کرد. این منبع گفته که، ترکیبی از هواپیمای سبک تک موتوره ای‌ان-۲ معروف به “کوکروزنیک” و پهپادهای انتحاری هاروپ ساخت اسرائیل، برای از بین بردن سامانه‌های اس-۳۰۰ ارمنستان استفاده شده است.

این مقام ارشد آگاه از جنگ پهپادی گفت، در ابتدا برای ارتش آذربایجان تشخیص سامانه‌های اس-۳۰۰ دشوار بود چرا که استتار شده و تشخیص آنها دشوار بود.

بنابراین، نیروهای آذربایجانی از روشی پیچیده و ظریف برای از بین بردن سامانه‌های اس-۳۰۰ استفاده کردند. آنها ترکیبی از هواپیماهای دوران اتحاد جماهیر شوروی و پهپادهای انتحاری اسرائیلی را ایجاد کردند.

به گفته این منبع، راه حل ساده بود؛ آذربایجان برای شناسایی محل سامانه‌های اس-۳۰۰ به یک تله-هواپیما احتیاج داشت. هواپیمای ای‌ان-۲ که مدتها مورد استفاده قرار نمی‌گرفت به عنوان یک تله عمل کرد. مهندسان آذربایجانی با کمک یک کیت کنترل از راه دور، هواپیماها را به پهپاد تبدیل کردند.

این منبع گفت: “ای‌ان-۲ در رادار به نظر یک جنگنده معمولی می آمد به همین دلیل رادارهای سامانه های اس-۳۰۰ فعال شدند. در نتیجه، محل استتار آنها مشخص شد. سپس پهپادهای هاروپ، نابودکننده‌های انتحاری اسرائیلی، سامانه‌ها را نابود کردند.”

جان قصاب‌اوغلو، مدیر اتاق فکر «اِدام» در تورکیه، نیز در مورد این روش گفت که، آذربایجان حتی نیازی به تغییر شکل واقعی آنتونوف (ای‌ان-۲) ندیده است. آنها روی رادار به سادگی، شبیه هواپیماهای جنگی نظامی دیده می‌شدند. ارمنی ها به محض مشاهده تهدیدی بر روی رادارها، سیستم های دفاع هوایی را فعال کردند.

لازم به ذکر است که آذربایجان در طی عملیات نظامی حداقل ۶ سامانه اس-۳۰۰ ارمنستان را منهدم کرد. اینها تقریباً همه سامانه‌های موجود در زرادخانه ارمنستان است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا