جهان

مقام‌های اوکراین با متحدان خود درباره «ناتوانی» پوتین گفتگو کردند

ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهوری اوکراین، و وزیر دفاع این کشور اعلام کردند روز یکشنبه با متحدان کی‌یف تماس گرفتند تا درباره «ناتوانی» ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه، و اقدامات متقابل بعدی اوکراین گفتگو کنند.

این تماس‌های تلفنی پس از شورش ناموفق یوگنی پریگوژین، رییس گروه مزدور واگنر روسیه، صورت گرفت که سوالاتی را در مورد تسلط پوتین بر قدرت ایجاد کرد، آن هم در حالی که نیروهای اوکراینی در حال انجام ضدحمله علیه روسیه در جنوب و شرق کشورشان هستند.

زلنسکی پس از تماس تلفنی با جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا، گفت: «ما در مورد روند خصومت‌ها و فرآیندهایی که در روسیه در حال وقوع است بحث کردیم. جهان باید روسیه را تا برقراری نظم بین‌المللی تحت فشار قرار دهد.»

کاخ سفید نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد این دو «درباره ضدحمله جاری اوکراین گفت‌وگو کردند و رییس‌جمهور بایدن بر حمایت بی‌دریغ ایالات متحده تاکید کرد.»

الکسی رزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین، هم پس از گفتگو با لوید آستین، همتای آمریکایی‌اش، درباره ضد‌حمله اوکراین و اقدام‌های بعدی کی‌یف برای تقویت نیروها در توییتر نوشت: «کارها در مسیر درستی در حرکت است.»

زلنسکی به طور جداگانه گفت در تماسی با جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا، درباره «وضعیت تهدید آمیزی» که روس‌ها در نیروگاه اتمی زاپوریژیا ایجاد کرده اند، گفتگو کرده است.

به گزارش رویترز، دستاوردهای کی‌یف در جنگ به آهستگی پیش میِ‌رود، به طوری که زلنسکی اخیرا گفته بود ضدحمله «آهسته تر از حد مطلوب» است.

اما سخنگوی فرماندهی نظامی شرق اوکراین، روز یکشنبه اعلام کرد ارتش این کشور توانسته از ۶۰۰ تا هزار متر به سمت باخموت، شهری که نیروهای واگنر در ماه مه پس از ماه‌ها درگیری تصرف کردند، پیشروی کند.

پیش‌تر، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا چالش بی‌سابقه نیروهای گروه واگنر علیه پوتین را نشانه «ظهور ترک‌های بیشتری در نمای روسیه» توصیف و پیش‌بینی کرد می‌تواند «در هفته‌ها و ماه‌های آینده» پرسش‌های تازه‌ای برای مسکو پدید آورد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا