ایرانجهان

به آتش کشیدن مجسمه‌ها و عکس‌های قاسم سلیمانی در سومین سالمرگ او

در سومین سالمرگ قاسم سلیمانی، مردم شهرهای مختلف مجسمه‌ها و عکس‌های او را، از جمله در زادگاهش، به آتش کشیده و علیه او به صورت گسترده شعارنویسی کردند. وزارت خارجه آمریکا نیز بر حفاظت از شهروندان خود در برابر اقدامات تلافی‌جویانه احتمالی جمهوری اسلامی تاکید کرد.

در همین حال، یکی از سخنگویان وزارت خارجه آمریکا درباره اینکه جمهوری اسلامی ده‌ها مقام آمریکایی را در ارتباط با کشته شدن قاسم سلیمانی در فهرست سیاه قرار داده‌ گفت: «ایالات متحده از همه شهروندان خود، از جمله مقامات پیشین و کنونی آمریکا حفاظت خواهد کرد.»

مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری روز سه‌شنبه گفت: پرونده کشته‌شدن قاسم سلیمانی ۱۵۴ ردیف متهم دارد که ۹۶ نفر از آن‌ها آمریکایی هستند و تحت پیگرد قانونی قرار گرفتند.

او افزود: «برای ۹۶ متهم آمریکایی به آدرسشان ابلاغیه قضایی ارسال کردیم.»

در همین حال، مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در دولت ترامپ، گفت: «سه سال پیش سربازان ما خطرناک‌ترین تروریست جهان، قاسم سلیمانی، را نابود کردند. جنگ جهانی سوم هرگز اتفاق نیفتاد و پنج توافق صلح در خاورمیانه رخ داد. جان صدها آمریکایی نجات یافت و عدالت برای هزاران قربانی او اجرا شد.»

در همین حال، مردم نقاط مختلف ایران در سومین سالمرگ قاسم سلیمانی خشم خود را به سپاه پاسداران و جمهوری اسلامی به نمایش گذاشتند. ویدیوهای رسیده نشان می‌دهد که شامگاه سه‌شنبه سیزدهم دی ‌ماه، شهروندان تهرانی در منطقه‌های مختلف این شهر از جمله سعادت‌آباد، نارمک، پونک و تهرانپارس، از پنجره خانه‌های خود شعارهایی علیه جمهوری اسلامی سردادند.

ویدیوهای منتشر شده در شبکه های اجتماعی نشان می‌دهد گروهی از زنان در گلشهر کرج عکسی از قاسم سلیمانی را در آتش می‌سوزانند. آنها در این ویدیو می‌گویند که خیزش انقلابی مردم ایران علیه جمهوری اسلامی نخوابیده و «ما همه بیداریم.»

ویدیوهای دیگر نشان می‌دهد هم‌زمان با سالگرد کشته شدن قاسم سلیمانی، شهروندان معترض در زرین‌شهر به شعارنویسی ضدحکومتی بر روی دیوار اقدام کرده‌اند.

ویدیوی دیگری نشان می‌دهد شهروندان در کرمان، زادگاه قاسم سلیمانی، بنر حاوی تصویر او را به آتش کشیده‌اند.

ویدیوی ارسالی دیگر نشان می‌دهد که یکی از بنرهای حکومتی با تصویر قاسم سلیمانی در رفسنجان شامگاه دوشنبه به آتش کشیده شده است.

ابراز خشم معترضان ایران نسبت به اقدامات قاسم سلیمانی در حالی ادامه دارد که تلاش‌های جهانی برای قرار دادن سپاه پاسداران در فهرسات سازمان‌های تروریستی رو به گسترش است. روزنامه نشنال گزارش داد که وزیر کشور و همچنین معاون وزیر امنیت بریتانیا از اقدام برای اعلام سپاه پاسداران به عنوان گروه تروریستی حمایت می‌کنند.

پیش‌تر نیز، نشریه بریتانیایی تلگراف گزارش داد قرار است سپاه پاسداران به عنوان گروهی تروریستی معرفی شود. در این گزارش آمده این اقدام در پی بیش از ۱۰ توطئه سپاه برای ربودن یا قتل افراد در بریتانیا در سال گذشته انجام خواهد شد و می‌تواند در هفته‌های آینده عملی شود.

همزمان با انتشار خبر احتمال قرار گرفتن سپاه پاسداران در فهرست تروریستی بریتانیا، درخواست‌ها در آلمان از جمله از سوی شماری از نمایندگان پارلمان این کشور برای انجام اقدام مشابه از سوی برلین و اتحادیه اروپا افزایش یافته است.

در همین حال، جمعی از فعالان سیاسی در برلین مقابل پارلمان فدرال آلمان تحصن کردند و از مقامات آلمانی خواستند تا سپاه پاسداران را یک سازمان تروریستی اعلام کنند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا