جهانسیاست

ترس از بایراکتار شورشیان دونباس در شرق اوکراین را فرا گرفته؛ هر لحظه احتمال جنگ وجود دارد

پس از آزادسازی قره‌باغ توسط ارتش آذربایجان، شورشیان دونتسک و لوگانسک در شرق اوکراین نیز ابراز نگرانی کردند که کیف می تواند به راه نظامی متوسل شود.

پس از آزادسازی قره‌باغ توسط ارتش آذربایجان، شورشیان دونتسک و لوگانسک در شرق اوکراین نیز ابراز نگرانی کردند که کیف می تواند به راه نظامی متوسل شود. زمینه هایی نیز برای این نگرانی ها وجود دارد؛ چند روز پس از پایان جنگ ۴۴ روزه قره باغ، ارتش اوکراین با استفاده از تاکتیک ها و استراتژی مورد استفاده ارتش آذربایجان در این جنگ، تمرینات گسترده ای را انجام داد.

ژنرال های اوکراینی صریحاً گفتند که آنها در حال مطالعه تجربه جنگی ارتش آذربایجان و تاکتیک های نسل پنجم جنگ هستند. آنها همچنین تعامل پهپادها را با انواع دیگر سلاح ها آموزش می دهند.

اوکراین همچنین همکاری نزدیک نظامی-فنی با تورکیه را آغاز کرده و ارتش خود را به پهپادهای بایراکتار تی‌بی۲ مجهز کرده است. اوکراین به زودی یک گروه دیگر از بایراکتار را برای نیازهای نیروی دریایی خود دریافت خواهد کرد. علاوه بر این، توافق نامه ای در مورد تولید مشترک پهپادهای تهاجمی «آکینجی» با اوکراین که از بایراکتار برتر هستند و تولید انبوه امسال آغاز شد ، امضا شد.

همه اینها باعث نگرانی شورشیان دونباس، طرفدار روسیه شده که اوکراین می تواند با استفاده از پهپادها عملیات نظامی گسترده ای را آغاز کند.

دنیس پوشیلین، به اصطلاح «رئیس جمهوری خلق دونتسک»، به خبرنگاران گفت که امکان استفاده کی‌یف از این گزینه و استفاده گسترده از پهپادها را از قلم نمی اندازد. اما او اطمینان دارد که این اقدام کی‌یف بی پاسخ نخواهد ماند.

الكساندر كوتس، روزنامه نگار روسی نزدیك به شورشیان طرفدار روسیه نیز معتقد است كه دونباس در آستانه جنگی جدید است. به گفته وی، ارتش اوکراین نیروهای خود را در امتداد خط تماس متمرکز کرده و به طور فعال در حال شناسایی است. وی گفت: “جنگ هر لحظه می تواند آغاز شود.”

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا