ایران

جمعی از فعالان مترقی عرب اهواز: «حکم اعدام عباس دریس را به شدت محکوم میکنیم»

به گزارش آذنیوز تی وی ، جمعی از فعالان مترقی عرب اهواز، صدور حکم اعدام عباس دریس را به شدت محکوم کردند.

بیانیه این فعالان به شرح زیر است:

دیوان عالی کشور حکم اعدام ظالمانه عباس دریس شهروند عرب اهوازی اهل معشور (ماهشهر) را در رابطه با اعتراضات سراسری  آبان ۱۳۹۸ که رژیم آن را با خشونت وحشیانه سرکوب کرده بود، تایید نمود.

دادگاه انقلاب ماهشهر قبلا در یک محاکمه فرمایشی حکم اعدام وی را به اتهامات « محاربه» و «فساد فی الارض» که دادگاه های رژیم معمولا علیه مخالفان و فعالان سیاسی به کار می برد، در رابطه با کشته شدن یک مامور امنیتی صادر کرده بود.

آقاي دریس، که ۴۳ سال دارد و دارای سه فرزند میباشد، در بازجویی به مشارکت در تظاهرات اقرار کرد، اما هرگونه شرکت در اعمال خشونت یا تخریب را رد کرده است. طبق گفته وکیل آقای دریس پرونده دارای ایراداتی جدی بوده که دیوان عالی به آنها توجه نکرده است.

لازم بذکر  است که در زندان های نظام جمهوری اسلامی، کلیه اقاریر و اعترافات تحت فشار و شکنجه های جسمی و روانی اخذ می شود. بر اساس گزارش ها و منابع موثق محلی، نیروهای امنیتی و سپاه پاسداران به تظاهرکنندگانی که در باتلاق ها و مرداب های اطراف شهر پناه برده بودند، یورش برده و با شلیک مستقیم از زمین و هوا به آنها تیراندازی کردند که منجر به آتش زدن نیزارها و کشته شدن تعداد زیادی از معترضین گردید که به “کشتار نیزار ماهشهر ” معروف شد.

در جریان تظاهرات سراسری آبان ۱۳۹۸ در اعتراض به افزایش قیمت سوخت، شهر معشور و مناطق اطراف که کارگران  وطبقات محروم در آن نقش فعال دارند یکی از کانون‌های اصلی اعتراضات وصحنه یکی از خونین ترین حوادث آن سال بود.

بر اساس گزارشات سازمان‌های حقوق بشری ایران و بین‌المللی و خبرگزاری‌های جهان در جریان این اعتراضات،  تعداد کشته شدگان در سراسر کشور  بیش از ۱۵۰۰ نفر  و  تعداد  زخمی و مجروحین هزاران نفر تخمین زده می شود.

ما حکم اعدام عباس دریس را به شدت محکوم می کنیم و از تمامی فعالان و سازمان های حقوق بشر ایرانی، عرب و بین المللی می خواهیم که این حکم  سیاسی و غیر انسانی را که مغایر با همه معیارها و قوانین و اصول حقوق بشر است را محکوم کنند و به مقامات ایران در رابطه با این حکم و تمامی احکام اعدام علیه همه هموطنان ایرانی و سایر اقوام وملیتهای ایران اعتراض نمایند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا