fa

تاکید نشست سران اسلامی در مکه به قدس به عنوان پایتخت دولت فلسطین

بیانیه پایانی چهاردهمین نشست سران کشورهای اسلامی که شامگاه جمعه در مکه مکرمه تحت عنوان «نشست سران مکه

بیانیه پایانی چهاردهمین نشست سران کشورهای اسلامی که شامگاه جمعه در مکه مکرمه تحت عنوان «نشست سران مکه: دست در دست به سوی آینده» منعقد شد بر اهمیت مساله فلسطین و شهر قدس شریف نزد امت اسلامی تاکید کرد.

نشست سران اسلامی بار دیگر ادامه حمایت اصولی از ملت فلسطین در همه سطوح تا دست‌یابی به حقوق میهنی‌ تغییرناپذیرش از جمله حق تعیین سرنوشت و برپایی دولت مستقل فلسطین با حق حاکمیت بر مرزهای سال 1967 به پایتخی قدس را اعلام کردند.

این نشست همچنین ضرورت حمایت از حق بازگشت پناهندگان فلسطینی بر اساس قطعنامه 194 سازمان ملل و مواجهه شدید با هرگونه تلاشی برای انکار این حق را یادآور شد.

سران کشورهای اسلامی تاکید کردند که تصمیمات غیرقانونی و غیر مسئولانه‌ای که قدس را پایتخت ادعایی اسرائیل قلمداد می‌کند نمی‌پذیرند و از کشورهایی که سفارتخانه‌های خود را به بیت المقدس انتقال داده و یا در آنجا دفتر بازرگانی تاسیس کردند، خواستند تا از این اقدام دست بکشند زیرا که تعدی آشکاری به قوانین و مشروعیت بین‌المللی، تضعيف عمدی آینده صلح در خاورمیانه، آب ریختن در آسیاب تندروی، تروریسم و تهدیدی برای امنیت و صلح جهانی است.

شرکت‌کنندگان در این نشست مخالفت خود را با هرگونه طرح، پیشنهاد، نقشه و یا معامله‌ای برای ایجاد سازشی صلح‌آمیز که با حقوق مشروع و غیر قابل دست‌اندازی ملت فلسطین بر اساس مشروعیت بین‌المللی و مرجعیت پذیرفته شده بین‌المللی روند صلح و در رأس آن قانون بین‌المللی و قطعنامه‌های سازمان ملل منافات داشته باشد، اعلام کردند.

سران کشورهای اسلامی همچنین خواستار بازپس‌گیری مناطق اشغالی لبنان و بلندی‌های جولان سوریه شدند و بر تمامیت ارضی سوریه و ایجاد راه‌حلی سیاسی بر اساس بیانیه شمار یک ژنو جهت ایجاد راهکاری برای انتقال قدرت در این کشور شدند.

در زمینه یمن سران کشورهای اسلامی حمایت بی‌وقفه خود از مشروعیت ناشی از قانون اساسی یمن که جناب رئیس‌جمهوری عبد ربه منصور هادی نماینده آن است را اعلام کردند و ادامه روند سیاسی جهت ایجاد راه‌حلی سیاسی را اعلام کردند که بر اساس ابتکار شورای همکاری خلیج، مکانیسم اجرایی خروجی‌های کنفرانس گفت‌و‌گوی ملی یمن و مشروعیت بین‌المللی به ویژه قطعنامه شماره 2216 (سال 2015) باشد.

‌شرکت‌کنندگان همچنین بر ضرورت پایبندی همه طرف‌ها در لیبی در روند سیاسی با در نظر گرفتن منافع علیای کشور و دور کردن ملت از فاجعه جنگ تاکید و حمایت از گزینه‌ مردم سودان برای تعیین سرنوشت آینده کشور را اعلام و در مورد الجزایر نسبت به پیشرفت حاصل شده در الجزایر در زمینه توافق برای صلح ابراز رضایت کردند.

سران کشورهای اسلامی درباره مناقشه آذربایجان و ارمنستان با اشغال سرزمین‌ها از طریق توسل به زور مخالفت کرده، خواستار اجرای قطعنامه‌های سازمان ملل متحده درباره و عقب‌نشینی فوری، کامل و بدون قید و شرط نیروهای ارمنستان از ناگورنو قره باخ و سرزمین‌های اشغالی جمهوری آذربایجان شدند.

در این نشست شرکت‌کنندگان حمایت کامل خود از دولت وحدت ملی افغانستان و تلاش‌های صلح و سازش به رهبری افغانستان به منظور برقراری صلح و ثبات در منطقه را اعلام کردند.

سران کشورهای اسلامی همچنین حملات تروریستی به ایستگاه‌های پمپاژ نفت در شهرهای الدوادمی و عفیف در پادشاهی عربی سعودی را که منافع کشورها و ادامه عرضه جهاني نفت را هىف قرار داد به شدت محکوم کرده، همبستگی کامل خود با پادشاهی عربی سعودی و حمایت نامحدود از اقدامات این کشور به منظور پاسداری از امنیت ملی‌اش و عرضه نفت را مورد تاکید قرار داده، از تلاش‌های این کشور برای مبارزه با تروریسم و تجربه منحصر به فرد سعودی در این زمینه را ستودند.

نشست سران همچنین عملیات خرابکارانه‌ای که چهار کشتی تجاری غیر نظامی در آب‌های اقتصادی دولت امارات متحده عربی در دریای عمان در معرض آن قرار گرفت را به عنوان اقدامی تروریستی که امنیت دریانوردی بین‌المللی را با خطر روبه‌رو کرده به شدت محکوم کردند و از جامعه بین‌المللی خواستند تا به مسئولیت‌های خود به منظور تضمین امنیت دریانوردی و ثبات در منطقه عمل کند.

بیانیه دارای 102 ماده است که به مسایل مختلف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی جهان اسلام و اقلیت‌های مسلمان می‌پردازد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا