جهان

با ادامه تنش‌های اوکراین ،آمریکا و متحدانش نسبت به وقوع جنگ گسترده در اروپا هشدار دادند

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، با هشدار نسبت به اینکه روسیه می‌تواند هر زمانی حمله به اوکراین را آغاز کند، جو بایدن برای بررسی وضعیت اوکراین، روز یکشنبه جلسه شورای امنیت ملی کاخ سفید را برگزار خواهد کرد.

با ادامه تهدید نظامی روسیه و شدت گرفتن تنش‌ها در شرق اوکراین، آمریکا و متحدانش نسبت به احتمال قریب‌الوقوع بزرگ‌ترین درگیری نظامی اروپا از زمان جنگ جهانی دوم هشدار دادند و از مسکو خواستند تنش‌ها را کاهش دهد.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، با هشدار نسبت به اینکه روسیه می‌تواند هر زمانی حمله به اوکراین را آغاز کند، جو بایدن برای بررسی وضعیت اوکراین، روز یکشنبه جلسه شورای امنیت ملی کاخ سفید را برگزار خواهد کرد.

در همین حال، وزارت خارجه آمریکا خبر رسانه‌های روسیه درباره انفجار خودرو بمب‌گذاری شده در دونتسک در شرق اوکراین را رد کرد و گفت مسکو از طریق «اطلاع‌رسانی کذب» در حال زمینه‌چینی برای حمله اوکراین است.

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، نیز در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی جهانی هشدار داد که روسیه در حال طرح‌ریزی بزرگ‌ترین جنگ اروپا از سال ۱۹۴۵ است.

او گفت: «تمام نشانه‌ها حاکی از آن است که این طرح از هم‌اکنون در برخی صحنه‌ها آغاز شده است.»

وزیر خارجه بریتانیا نیز هشدار داد که بدترین سناریو بین روسیه و اوکراین ممکن است در ابتدای هفته آینده رخ دهد.

طبق جدیدترین برآورد دولت آمریکا، در حال حاضر بین ۱۷۰ هزار تا ۱۹۰ هزار نیروی روسیه در نزدیکی مرز اوکراین مسقر شده‌اند. این در حالی است که روسیه ادعا می‌کند در حال بازگرداندن نیروهای خود به پایگاه‌هایشان است.

دبیرکل ناتو نیز با هشدار نسبت به اینکه همه نشانه‌ها حاکی از برنامه‌ریزی روسیه برای حمله تمام عیار به اوکراین است، از انتقال کارمندان این سازمان از شهر کی‌یف به لویو در غرب اوکراین، و بروکسل در نروژ خبر داد.

از سوی دیگر، کمیسیون اروپا اعلام کرد بنا به درخواست کی‌یف مبنی بر نگرانی از حمله قریب‌الوقوع روسیه، اتحادیه اروپا تجهیزات ضروری پزشکی به اوکراین ارسال کرده است.

این اظهارنظرها در حالی صورت می‌گیرد که رویترز به نقل از منبع دیپلماتیک گزارش داد که روز شنبه حدود دو هزار نقض آتش‌بس در شرق اوکراین ثبت شده است.

رویترز همچنین گزارش داد که چندین صدای انفجار مهیب در مرکز شهر دونتسک تحت کنترل جدایی‌طلبان در شرق اوکراین شنیده شد.

در همین حال، اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای گلوله‌باران مناطق غیرنظامی در شرق اوکراین را محکوم کرد و از روسیه خواست با عقب‌ کشاندن نیروهایش از نزدیکی مرز اوکراین تنش‌ها را کاهش دهد.

از سوی دیگر، رییس‌جمهوری اوکراین از کشورهای غربی خواست نسبت به تهدید روسیه علیه این کشور واکنش قوی‌تر و عملگرایانه‌ای نشان دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا