ایرانجهان

اردوغان: درباره گشایش کریدور زنگزور مشکل با ارمنستان نیست بلکه با ایران است

رئیس‌جمهور ترکیه هنگام بازگشت از آذربایجان به ارزیابی روابط ترکیه-ارمنستان، آذربایجان-ارمنستان و کریدور زنگزور پرداخته و نکات مهمی را مطرح کرد.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه اظهار داشت که در صورت گشایش کریدور زنگزور ترکیه آذربایجان و ایران از طریق این جاده به هم وصل می‌شوند.

رئیس جمهور ترکیه هنگام بازگشت از سفر خود به جمهوری آذربایجان در هواپیما به سوالات خبرنگاران پیرامون حضور نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان در مراسم تحلیف در آنکارا و گشایش کریدور زنگزور پاسخ داد.

وی اظهار داشت: البته پذیرش دعوت ما از سوی پاشینیان گام مهمی بود. به عبارت دیگر، در این مرحله پاشینیان با غلبه بر موانع بسیاری و موضع مخالفان در کشورش، دعوت ما را پذیرفت. در این مراسم فقط توانستیم با نخست وزیر دیدار حضوری داشته باشیم. در این دیدار از پاسخگویی سریع ایشان به این دعوت تشکر کردیم. از سوی دیگر، اظهارات آنها مبنی بر اینکه می‌توانند تمامیت ارضی آذربایجان از جمله قره باغ را به رسمیت بشناسند، حائز اهمیت بود. البته به رسمیت شناختن تحول مهمی است. اما همانطور که گفتید، موضعی که نسبت به پاشینیان در ارمنستان اتخاذه می‌کنند، نیز بسیار مهم است. تا کنون پاشینیان در این زمینه عقب‌گردی نداشته است.

رئیس‌جمهور اردوغان در مورد گشایش کریدور زنگزور نیز گفت: باید گفت که مشکل با ارمنستان نیست بلکه مرتبط با ایران است. به عبارت دیگر، دو کشوری که اکثریت جمعیت آنها مسلمان هستند. رویکرد ایران در اینجا هم آذربایجان و هم ما را ناراحت می‌کند. در واقع باید برای آنها هم ناراحت‌کننده باشد. هزینه‌هایی که برای هر واگن دریافت می‌شود، متاسفانه بسیار بسیار بالا است. امیدوارم به زودی بر این مشکل فایق آییم. اگر رویکرد مثبتی به این امر داشتند، امروز ترکیه، آذربایجان و ایران، چه از طریق جاده‌ای و چه از طریق ریلی با یکدیگر ادغام می‌شدند و شاید «خط پکن-لندن» نیز باز می‌شد.

آناتولی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا