خاورمیانهسیاست

اسرائیل و حماس پس از ۱۱ روز نبرد آتش بس اعلام کردند

از ساعت دو بامداد روز جمعه ۳۱ اردیبهشت، یک آتش بس با میانجیگری مصر بین اسرائیل و حماس پس از شدیدترین درگیری‌ها طی سالهای گذشته برقرار شد.

جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده گفت فکر می‌کنم که یک فرصت واقعی برای پیشرفت داریم و من خود را متعهد می دانم که در راستای دستیابی به آن تلاش کنم. سازمان ملل متحد نیز خواستار گفتگوی مجدد اسرائیل و فلسطین شد.

هر یک از طرفین اعلام کرده که آماده مقابله به مثل در برابر هرگونه نقض آتش بس توسط طرف دیگر است. مصر گفت که دو هیئت برای نظارت بر آتش بس می فرستد.

این خشونت ها در تاریخ ۱۰ مه آغاز شده بود.

مقامات بهداشتی غزه گفتند ۲۳۲ فلسطینی از جمله ۶۵ کودک در بمباران های هوایی کشته و بیش از ۱۹۰۰ نفر زخمی شده اند. اسرائیل گفت که حداقل ۱۶۰ شبه‌نظامی را کشته است.

مقامات شمار کشته شدگان در اسرائیل را ۱۲ نفر اعلام کردند. همچنین، صدها نفر بر اثر جراحات در حملات موشکی گروه‌های مسلح فلسطینی تحت درمان قرار گرفتند.

بیشتر زیرساخت های حماس در قلب مناطق غیرنظامی شلوغ در نوار غزه ساخته شده است. این بدان معناست که اهداف نظامی، از جمله مراکز فرماندهی و کنترل، تولید سلاح، انبار اسلحه، زیرساخت های نظامی، تونل ها و مراکز مدیریت جنگ همه در داخل محلات غیرنظامی و مسکونی است.

حماس، گروه شبه‌نظامی اسلام گرا، مورد حمایت ایران که بر غزه حکومت می کند، نبردها را به عنوان مقاومت موفقیت آمیز از نظر نظامی و اقتصادی توصیف کرد.

عزت الرشق، عضو ارشد دفتر سياسي حماس، به رویترز در دوحه گفت:« خواسته های این جنبش شامل حفاظت از مسجد الاقصی در قدس و پایان دادن به اخراج چندین فلسطینی از خانه های آنها در قدس شرقی بود.»

در بحبوحه افزایش واکنش‌های جهانی، بایدن از نتانیاهو خواسته بود تا به دنبال تنش زدایی باشد، در حالی که مصر، قطر و سازمان ملل سعی در میانجیگری داشتند.

بایدن در یک سخنرانی تلویزیونی روز پنجشنبه به اسرائیلی ها و فلسطینی های داغدار تسلیت گفت و افزود که واشنگتن با سازمان ملل “و دیگر شرکای بین المللی برای ارائه سریع کمک بشردوستانه” برای غزه و بازسازی آن همکاری خواهد کرد.

ارتش اسرائیل می گوید حملات هوایی آنها تونلهای مورد استفاده حماس، خانه های فرماندهان شبه نظامی، سایت های پرتاب موشک و مراکز تولید و ذخیره سازی سلاح را منهدم کرده است.

بایدن گفت که کمک به غزه با تشکیلات خودگردان فلسطین، که توسط رقیب حماس، رئیس جمهور محمود عباس اداره می شود و در کرانه باختری مستقر است، “به روشی که به حماس اجازه ندهد به سادگی زرادخانه نظامی خود را دوباره ایجاد کند”، هماهنگ خواهد شد.

گروه حماس از سوی غرب و توسط اسرائیل یک گروه تروریستی قلمداد می شود.

تحلیلگران می گویند هدف از فعالیت موشکی حماس به حاشیه راندن محمود عباس با معرفی خود به عنوان نماینده فلسطینی ها در بیت المقدس بود.

محمد شتایه، نخست وزیر فلسطین، گفت: “ما از موفقیت تلاش های بین المللی به رهبری مصر برای جلوگیری از تجاوزات اسرائیل علیه مردم ما در نوار غزه استقبال می کنیم.”

حماس پیش از این خواستار توقف جنگ غزه با عقب نشینی اسرائیل از اورشلیم/قدس بود. یک مقام اسرائیلی به رویترز گفت که چنین شرطی در آتش بس وجود ندارد.

آنتونی بلینكن، وزیر خارجه آمریکا قصد دارد به خاورمیانه سفر كند و در آنجا با رهبران اسرائیل، فلسطین و منطقه دیدار و گفتگو كند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد گفت رهبران اسرائیل و فلسطین “مسئولیت فراتر از بازگرداندن آرامش برای رسیدگی به دلایل اصلی درگیری” دارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا