ایران

کنعانی: فقط سایت اطلاع‌رسانی وزارت خارجه هک شد

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی حمله هکری به سایت اطلاع‌رسانی این وزارتخانه را تایید کرد اما گزارش‌های منتشر شده درباره «دستیابی به اسناد و بانک‌های اطلاعاتی و سرورهای وزارت خارجه» را «بزرگنمایی رسانه‌ای» خواند.

اظهارات ناصر کنعانی پس از آن بیان شد که وب‌سایت‌های وزارت خارجه جمهوری اسلامی صبح روز یک‌شنبه ۱۷ اردیبهشت برای ساعاتی از دسترس خارج شد و پیام «به‌روزرسانی سامانه» بر روی آنها منتشر شد و همزمان یک گروه هکری از «رخنه به وب‌سایت‌های وزارت خارجه ایران» خبر داد.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران شامگاه یک‌شنبه گزارش‌ها درباره «هک و دستیابی به اسناد و بانک‌های اطلاعاتی و همچنین هک سرورها و سامانه‌های وزارت امور خارجه» را « ادعاهای رسانه‌ای» خواند و آن را تکذیب کرد.

کنعانی با بیان اینکه «تمامی سامانه‌های خدمت‌رسان وزارت امور خارجه فعال بوده و در حال بهره برداری است»، افزود: «تنها سایت اطلاع‌رسانی وزارت امور خارجه مورد حمله هکری قرار گرفته که بلافاصله اقدامات لازم انجام شده و هم‌اکنون در دسترس عموم است.»

سخنگوی وزارت خارجه ایران افزود که «اطلاعات منتشر شده به نام وزارت امور خارجه در فضای مجازی جعلی و غیر قابل استناد بوده و ارتباطی با اتفاق روز یک‌شنبه نداشته و صرفا بزرگ‌نمایی رسانه‌ای است.»

گروه هکری موسوم به «قیام تا سرنگونی» صبح یک‌شنبه از نفوذ گسترده به وبسایت‌ها و سامانه‌های وزارت خارجه جمهوری اسلامی خبر داد و شماری از اسناد این وزارتخانه، از جمله اطلاعات شخصی مدیران ارشد و یازده هزار تن از کارکنان این نهاد را منتشر کرد.

در کانال تلگرامی این گروه هکری نیز تصویری از «درج شدن عکس رهبران سازمان مجاهدین خلق» بر روی وبسایت وزارت خارجه جمهوری اسلامی منتشر شده است.

بر اساس ادعای این گروه هکری، «۲۱۰ سایت و سامانه وزارت خارجه» جمهوری اسلامی در نتیجه حمله سایبری از دسترس خارج شده و اسنادی چون فهرست کارمندان وزارت خارجه و نمایندگی‌های جمهوری اسلامی در تمام کشورها هک شده است.

فهرست اعضای شورای مرکزی و مشاوران و فرماندهان پایگاه‌های مرکز مقاومت بسیج وزارت خارجه و همچنین فهرست سازمان بسیج کربلا در وزارت خارجه جزو اسناد هک‌شده است.

شماره تلفن‌های مقام‌های وزارت خارجه و همچنین فهرست خودروهایی که در اختیار این مقامات است و همچنین تصویری از گذرنامه علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی و کارت عضویت فعال حسین امیرعبداللهیان در سازمان بسیج نیز از جمله اسنادی است که این گروه هکری منتشر کرده است.

حملات سایبری به زیرساخت‌های مهم و حساس در ایران طی سال‌های اخیر افزایش قابل توجهی داشته است . یکی از گسترده‌ترین موارد آن حمله سایبری به جایگاه‌های سوخت در روز چهارم آبان ۱۴۰۰ است که در پی آن سامانه سوخت کشور تا چند روز مختل شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا