جهانسیاست

انتخابات محلی در کاتالونیا؛ احزاب استقلال‌طلب اکثریت آراء را بدست آوردند

در انتخابات پارلمانی محلی که در دولت خودمختار کاتالونیای اسپانیا برگزار شد، احزاب سیاسی استقلال‌طلب بار دیگر اکثریت آراء را به دست آوردند.

«حزب سوسیالیست کاتالونیا» (پی‌اس‌سی) با کسب ۲۳ درصد آرا، رقابت انتخاباتی را با مقام نخست به پایان رساند. از سوی دیگر، شریک اصلی ائتلاف در دولت مرکزی و بازوی آن در این منطقه خودمختار، تعداد نمایندگان خود را از ۱۷ نفر به ۳۳ نفر افزایش داد.

«چپ جمهوری‌خواه کاتالان» (ای‌آرسی) که ۲۱ درصد آرا را به دست آورد و در انتخابات دوم شد، با کسب ۱ کرسی دیگر، تعداد کرسی‌های خود را به ۳۳ کرسی افزایش داد.

با توجه به اینکه سایر احزاب استقلال‌طلب، از جمله، «اتحاد برای کاتالونیا» (جوونتس) ۳۲ کرسی و «کاندیدای اتحادیه خلق‌» (سی‌یو‌پی) ۹ کرسی از پارلمان محلی کاتالونیا را بدست آورده‌اند، می‌توان گفت که احزاب استقلال‌طلب در پارلمان محلی همچنان در اکثریت خواهند بود.

در شرایط فعلی پارلمان کاتالونیا، در حالی که ائتلاف دو حزب استقلال‌طلب «چپ جمهوری‌خواه کاتالان»-«اتحاد برای کاتالونیا» با حمایت حزب استقلال‌طلب «کاندیدای اتحادیه خلق‌» در قدرت است، علی‌رغم اینکه از یک سال گذشته با مشکلات جدی روبرو بود، پس از نتایج انتخابات امروز چاره ای جز ادامه ائتلاف ندارد.

در همین حال، در انتخابات قبلی که در سال ۲۰۱۷ در کاتالونیا برگزار شد، حزب لیبرال «شهروندان» که با ۳۶ نماینده اولین حزب بود، این بار، تعداد نمایندگان خود را با از دست دادن شمار زیادی از آرا به ۶ نفر کاهش داد. این حزب که ۵.۶ درصد آرا را به خود اختصاص داده است، در انتخابات ۲۰۱۷ با ۲۵.۵ درصد آراء در جایگاه نخست قرار گرفته بود.

از سوی دیگر، حزب ووکس، که سابقه کوتاهی در حدود ۳ سال در سیاست اسپانیا را دارد و سیاست راست افراطی ضد اسلامی و ضد مهاجر دنبال می‌کند، برای اولین بار با ۱۱ نماینده وارد پارلمان کاتالونیا می شود. این حزب راست افراطی که برای اولین بار در انتخابات شرکت کرد، با کسب ۷.۷ درصد آرا در انتخابات چهارم شد.

کووید-۱۹ میزان مشارکت مردم را کاهش داد
از سوی دیگر، وزارت امور داخلی دولت خودمختار کاتالونیا اعلام کرد که مشارکت در انتخابات ۵۳ درصد است و نسبت به انتخابات سال ۲۰۱۷ کاهش ۲۲ درصدی دارد.

در کاتالونیا، منطقه ای که پس از مادرید در اسپانیا بیشترین شیوع کووید-۱۹ را داشت، تأثیر همه گیری در انتخابات روز دوشنبه ۲۷ بهمن کاملاً مشاهده شد.

برای اولین بار در انتخابات، به غیر از مدارس، استادیوم ها، سالن‌های ورزشی، کتابخانه ها و فضاهای باز در منطقه، از جمله استادیوم نیو کمپ، جایی که بارسلونا مسابقات خود را انجام می داد، نیز به عنوان مراکز رای گیری استفاده شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا