ایرانجهانخاورمیانهسیاست

عربستان از جامعه بین المللی خواست فعالیت‌های هسته ای ایران را محدود کنند

وزیر خارجه عربستان سعودی از جامعه بین المللی خواست نسبت به "نقض مستمر" معاهدات بین المللی مربوط به توافق هسته ای از سوی ایران اقدام کند.

فیصل بن فرحان بن عبدالله، وزیر خارجه عربستان سعودی روز سه شنبه ۶ مهر در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت که جامعه بین المللی باید مسئولیت های خود را در قبال نقض مستمر موافقت نامه ها و معاهدات بین المللی مربوط به توافق هسته ای و تشدید این فعالیت ها از سوی ایران را بر عهده گیرد.

رسانه های دولتی عربستان همچنین گزارش دادند وزیر امور خارجه گفته است که کشورش از تلاش های بین المللی برای اطمینان از عدم دستیابی ایران به سلاح هسته ای در کوتاه مدت یا بلند مدت حمایت می کند و مانع از آن خواهد شد که ایران “بتواند استفاده مسالمت آمیز از انرژی هسته ای را برای اهداف نظامب منحرف و استفاده کند.”

پس از خروج واشنگتن از توافق هسته ای و اعمال مجدد تحریم ها در سال ۲۰۱۸، ایران به طور پیوسته از تعهدات خود بر اساس این توافق، که به نام برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) نیز یاد می شود، سر باز زد و غنی سازی اورانیوم خود را افزایش داد و سانتریفیوژهای پیشرفته تری را کرد.

علیرغم نگرانی چندین کشور در مورد برنامه هسته ای این کشور، ایران در موارد متعددی گفته است که هدف آن توسعه سلاح هسته ای نیست و برنامه هسته ای آنها صلح آمیز است.

واکنش عربستان به نقض تعهدات برجامی از سوی ایران، کمتر از یک هفته پس از ابراز امیدواری دو طرف از مذاکرات ایران و عربستان در بغداد مطرح می شود.

اوایل هفته گذشته، سلمان بن عبدالعزیز آل سعود پادشاه عربستان در مجمع عمومی سازمان ملل متحد اظهار امیدواری کرد که در مذاکرات خود با ایران به نتایج ملموسی دست پیدا کند. با این حال، پادشاه همچنان برنامه هسته ای ایران را مورد انتقاد قرار داد و گفت که آنها از تلاش های بین المللی برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای حمایت می کنند و “نگرانی عمیق خود را نسبت به اقدامات ایران که با تعهدات خود مغایر است” ابراز کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا