ایرانجهان

رابرت مالی: هیچ معنایی ندارد که ایران عضو کمیسیون مقام زن ملل متحد باشد

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، با اشاره به رای‌گیری روز چهارشنبه برای حذف ایران از کمیسیون مقام زن گفت: «هیچ معنایی ندارد که ایران بخشی از کمیسیونی باشد که به ترویج حقوق زنان می‌پردازد در حالی که ایران دقیقا برعکس آن عمل می‌کند.»

او در گفتگو با «ام‌اس‌ان‌بی‌سی» ایجاد کمیته حقیقت‌یاب از سوی سازمان ملل برای بررسی سرکوب معترضان در ایران را نیز «قدمی مهم» توصیف کرد.

مالی افزود ایالات متحده از رای‌گیری روز چهارشنبه حمایت می‌کند «تا ایران را از این کمیسیون بیرون بیندازند».

نازنین بنیادی، بازیگر و فعال حقوق بشر،‌ نیز در توییتی درباره برای اخراج حکومت ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد گفت ریشه‌ این اقدام در تلاش‌های مدافعان ایرانی حقوق بشر است.

به گفته بنیادی:‌ «درخواست برای اخراج جمهوری اسلامی از کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد ریشه در تلاش مدافعان حقوق زنان ایران دارد و هر گونه اقدام برای ترسیم این موضوع به عنوان تلاشی تحت رهبری غرب، صدای این مدافعان را نفی می کند و تلاشی‌ست برای جلوگیری از اخراج حکومت.»

پیش‌تر وزیران خارجه آلمان و فرانسه جایزه حقوق بشر و حاکمیت قانون سال ۲۰۲۲ را که به صورت مشترک از طرف دو کشور اعطا می‌شود، به مهسا امینی و «مردم شجاع ایران که برای آزادی، حقوق بشر و کرامت انسانی مبارزه می‌کنند» اهدا کردند.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، در واکنش به اعطای جایزه حقوق بشر آلمان و فرانسه به مهسا امینی و زنان ایران این دو کشور را «ناقض حقوق ملت ایران» توصیف کرد و گفت آنان «تاریخ تاریک و شرم آوری در نقض حقوق بشر و حقوق ملت ایران دارند»

در روز هفتم آذر، رویترز گزارش داد ایالات متحده پیش‌نویس قطعنامه‌ای را درباره این اقدام تهیه کرده که در آن سیاست‌های ایران «به‌شدت در تضاد با حقوق زنان و دختران و ماموریت کمیسیون مقام زن ملل متحد» عنوان شده است.

این پیش‌نویس ضمن محکوم کردن جمهوری اسلامی به خاطر نقض حقوق زنان، می‌خواهد حکومت ایران «فورا از باقی‌مانده دوره‌اش برای سال۲۰۲۲ تا ۲۰۲۶ از کمیسیون مقام زن ملل متحد حذف‌ شود».

جمهوری اسلامی به تازگی یک دوره چهار ساله را در این کمیسیون ۴۵ عضوی آغاز کرده، که هر ساله در ماه مارس تشکیل جلسه می دهد و هدف آن ترویج برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان است.

شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد، که ۵۴ عضو دارد، درباره تداوم یا پایان حضور جمهوری اسلامی در کمیسیون مقام زن رای‌گیری خواهد کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا