اجتماعیجهان

کمک تورکیه به پناهجوی ایرانی اخراج شده از آلمان

پلیس استانبول بدلیل ملاحظات بشر‌دوستانه از انتقال یک پناهجوی ایرانی مسترد شده از آلمان به ایران مخالفت کرد و او را بار دیگر به این کشور بازگرداند. 

پلیس ایالت بایرن به تازگی ابراهیم عبدی جنکانلو، شهروند کرد ایرانی که تقاضای پناهندگی‌اش در آلمان رد شده بود را برای بازگرداندن به ایران به ترکیه بازپس فرستاد.

برخی رسانه‌های جنوب آلمان، از جمله روزنامه “آوگس‌بورگر آلگمینه” روز دوشنبه، اول فوریه گزارش دادند که پلیس استانبول از همکاری برای بازگرداندن این پناهجو خودداری کرده و او را دوباره به آلمان فرستاده است.

با اینکه جامعه کردهای آلمان و شورای پناهندگان ایالت بایرن علت بازگرداندن این پناهجو را نامشخص اعلام کردند اما روزنامه یادشده نوشته اقدام پلیس استانبول به دلایل بشردوستانه انجام شده است.

ابراهیم عبدی جانخانلو که برای اخراج از آلمان در بازداشت به سر می‌برد همراه پنج مامور پلیس فدرال به استانبول منتقل شده بود تا عصر جمعه از آنجا به تهران منتقل شود.

بنابرگزارش‌ها ماموران فرودگاه آتاتورک از همکاری در این زمینه خودداری کرده‌اند و پناهجوی ۳۳ ساله را همراه با پنج مامور پلیس فدرال به فرودگاه فرانکفورت بازپس فرستادند.

جانخانلو که سال ۲۰۱۰ وارد آلمان شده در شهر وایدن در شرق ایالت بایرن ساکن و مشغول به کار بوده است. تقاضای پناهندگی او سپتامبر سال گذشته برای ششمین بار رد شد.

۱۴ ژانویه امسال دادگاه منطقه وایدن حکم بازداشت و اخراج جانخانلو را صادر و پلیس همان روز او را دستگیر و برای اجرای حکم به اردوگاه آیشتات منتقل کرد.

پناهجوی ایرانی یک روز پیش از انتقال به استانبول از محل بازداشت خود به هیئت تحریریه روزنامه “آوگس‌بورگر آلگمینه” تلفن می‌کند و با نگرانی از خطر بازداشت خود در ایران و احتمال صدور حکم اعدام خبر می‌دهد.

سازمان حقوق بشری هه‌نگاو می‌گوید فقط در ماه ژانویه ۱۲۰ حکم اعدام در ایران به اجرا گذاشته شده که ۳۰ مورد آن به شهروندان کرد مربوط می‌شوند.

روزنامه “آوگس‌بورگر آلگمینه” با استناد به محتویات پرونده درخواست پناهندگی جانخانلو می‌گوید که یکی از عموهای این پناهجو به ضرب گلوله ماموران حکومتی کشته شده و دو بردارش به زندان‌های طولانی محکوم شده‌اند که یکی از آنها بر اثر شکنجه معلول شده است.

“جمعیت حقوق بشر کوردستان” نیز در گزارشی می‌نویسد ابراهیم عبدی جانخانلو (جنکانلو) ساکن ماکو (آذربایجان‌غربی) و اعضای خانواده‌اش از دیرباز با حزب دموکرات کردستان همکاری داشته‌اند.

این جمعیت در گزارش خود تاکید کرده: «ایشان قبل از فرار از ایران زندانی شده و حکومت ایران در تلاش بوده با پرونده سازی او را به احکام سنگین محکوم کند. از مدت کوتاهی که با وثیقه از زندان آزاد می‌سود، استفاده کرده‌‌ و از ایران فرار می‌کند.»

یونس بهرام، وکیل این پناهجوی کرد ایرانی هفته گذشته در یک درخواست اضطراری با اشاره به شواهد جدید در مورد مخاطرات بازگرداندن موکلش به ایران از اداره فدرال امور مهاجران و پناهجویان (بامف) خواستار توقف اخراج او شده بود که با این تقاضا موافقت نشده است.

ابراهیم زمانی که هنوز در فرودگاه استانبول بوده در تماس تلفنی با یکی از دوستانش در شهر وایدن می‌گوید، سال ۲۰۱۰ پس از ورود به تورکیه در ازمیر با ماموری آشنا می‌شود که شرح حال او را باور کرده است. این فرد در تماس پلیس استانبول تائید می‌کند که بازگرداندن ابراهیم به ایران در شرایط کنونی بسیار خطرناک است.

دوست ابراهیم با تعجب می‌پرسد چطور است که او توانسته پلیس تورکیه را قانع کند اما ماموران اداری آلمان در ده سال گذشته همچنان از اعتماد به اظهارات او خودداری کرده‌اند.

“جمعیت حقوق بشر کوردستان” معتقد است در صورتی که ابراهیم عبدی خانخانلو به ایران بازگردانده شود “بدون شک با مجازات سنگین و به احتمال زیاد به حکم اعدام روبرو خواهد شد” و تحویل دادن او به معنای همکاری در اجرای حکم اعدام است.

بر این اساس این جمعیت از دولت آلمان می‌خواهد که “استرداد این پناهنده سیاسی به ایران را منتفی کرده و شرایط اعطای پناهندگی سیاسی به ایشان را فراهم کند”.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا